Waarom mag je niet op vakantie meteen nadat je je laatste examen hebt gemaakt?

Ik wil graag met vriendinnen een weekje op vakantie met vriendinnen, zodat we ons niet zo druk hoeven te maken over ons examen.
maar mijn school zei dat het niet mocht, maar ik snap niet waarom en school wilde het niet uitleggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel raar dat de school het niet uitlegt. Wat ik mij herinner van mijzelf is dat er in die periode nog wat dingen ingeleverd moeten worden door sommige leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet bereikbaar/beschikbaar blijven als er iets fout is gegaan.

Het beste antwoord

In België krijgen leerlingen in het secundair onderwijs ieder jaar (dus van het eerste tot het zevende jaar) examens voorgeschoteld. Afhankelijk van de richting en het jaar kan dit tot drie examenperiodes per schooljaar zijn.

Na die examenperiodes kan een leerling (die onder de leerplicht valt - edit: leerlingen in het zevende jaar BSO of TSO of die ingeschreven zijn aan een onderwijsinstelling en de leeftijd van 18 jaar in het vorige school hebben bereikt - vallen naast de leerplichtwet, maar moeten wel een regelmatige leerling zijn om alsnog aanspraak te maken om het diploma/overgangsattest/getuigschrift te behalen) - niet zomaar op vakantie trekken.

Leerlingen die onder de leerplichtwet vallen (dat betekent ook voor leerlingen die 18 jaar zijn geworden gedurende het schooljaar, dit VOOR 30 juni) moeten ook op de laatste schooldag aanwezig zijn. Een overtreding hierop kan een inbreuk op de leerplichtwet en dus als "spijbelen" worden gezien. Té vaak ongewettigd en op een regelmatige basis afwezig zijn kan ertoe leiden dat je géén diploma, attest of getuigschrift krijgt op het einde van het schooljaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Noot: zodra je je hebt ingeschreven aan een onderwijsinstelling geldt er eigenlijk "schoolplicht," aangezien je jezelf ertoe verbindt om je leerplicht te vervullen aan een onderwijsinstelling.

De in België geldende leerplicht betekent niet dat je verplicht bent om naar school te gaan, maar wel dat je moet "leren."

Door thuisonderwijs (in combinatie met Middenjury - waarvoor je dan examens moet afleggen voor de verschillende disciplines en moet slagen om een officieel diploma te kunnen verkrijgen) geldt je hier ook aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd in het algemeen niet mogelijk is. Enkele uitzonderingen daargelaten.

In principe maakt het geen veschil of je in de 1e klas of in de examenklas zit. Schooltijd is schooltijd.
Direct na het examen dient een leerling nog beschikbaar te zijn voor zaken als te organiseren activiteiten zoals
sportdag, boeken inleveren, examenlijst tekenen en dergelijke. Er zijn scholen die expliciet in het schoolreglement opgenomen hebben dat leerlingen beschikbaar moeten zijn.
fisbel