Is het vwo in het algemeen moelijker ten opzichten van de opdrachten., of qua zelfstandigheid?

Ik zit op het havo, maar zou graag naar het vwo willen, maar wat wordt er eigelijk moeilijker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (7)

Ik kom van 5 vwo naar 5 havo. En erg veel verschil merk ik niet, het vwo had zeker wat meer huiswerk en het laat je verder zelfstandiger dan ik ondervind op de havo. De hoeveelheid en het soort leerwerk bleef hetzelfde vind ik. Op het vwo komt het gewoon wat meer af op het inzicht: het leren van de leerstof en het goed kunnen toepassen ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide. Je krijgt minder uitleg voor dingen omdat docenten verwachten dat je het leest en snapt en de opdrachten zijn natuurlijk ook wat lastiger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, +
Op het VWO wordt er meer inzicht van je verwacht, ze gaan vaak ook iets dieper dan op de havo. Op de havo worden vaak dingen duidelijker uitgelegd, waardoor het iets makkelijker is, bijvoorbeeld op repetities. Daarbij is de vraagstelling op het vwo vaak wat ingewikkelder dan op de havo, maar dat geldt alleen tot havo 4, daarna heb dezelfde soort vraagstelling.
Ik vind zelf de verschillen meevallen, (ik heb op beide een aantal jaar gedaan). Heel veel werkboeken zijn bijvoorbeeld voor havo/vwo, dus dan krijg je gewoon dezelfde opdrachten. Of er veel zelfstandigheid van je wordt gevraagd ligt aan de school.
Ik hoop je vraag zo een beetje te hebben beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral de opdrachten zijn moeilijker. Voor de toetsen moet je wel dezelfde stof leren (soms ietsje meer, maar dat is te verwaarlozen), maar de vragen die je erover krijgt zijn heel anders.

Je hebt 3 categorieën vragen:
1. Er wordt naar iets gevraagd wat letterlijk in het leerboek stond.
2. Er wordt naar iets gevraagd waarvoor je verbanden moet leggen en de stof moet begrijpen die in je leerboek stond.
3. Er wordt naar iets gevraagd wat niet in je leerboek staat, en waarvoor je de kennis die je daaruit hebt opgedaan moet gebruiken in nieuwe situaties en toepassen.
Op de havo komen vooral 1 en 2 voor. Ook 3, maar wat minder.
Op het vwo komen vooral 2 en 3 voor. Veel 3. Ook heel soms 1, maar dat merk ik eigenlijk alleen bij de eerste hoofdstukken van een boek.

En de opdrachten zijn dus ook moeilijker. Deze moeten je voorbereiden op de toets. Daar zal dus ook meer 3 in zitten.
Als je goed bent in verder denken en verbanden leggen, zal dat niet zo'n probleem zijn.

De zelfstandigheid is ook ietsje meer, maar daar merk ik niet veel van. Het enige is dat je minder wordt ge-port om je huiswerk te maken. Als je het niet doet, merk je vanzelf de gevolgen, want je gaat énorm achterlopen.
Op de havo natuurlijk ook, maar daar porren ze minder.
Dat vind ik geen probleem eerlijk gezegd ;-).
Wel gooien ze je om de haverklap om de oren met dingen in de trant van: heel erg je best doen en goed leren, vwo mentaliteit, leergierig zijn, universiteit, universiteit, universiteit en nog 50x universiteit...

De opdrachten zijn dus inderdaad moeilijker, maar qua zelfstandigheid verschilt het niet zo heel erg veel.

Succes trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf heb doe ook nu vwo maar het is wel lastiger hoor, als ik het vergelijk met andere mensen die gewoon havo doen, hun komen er wel makkelijker vanaf. Als je echt naar de universiteit later wilt en een hogere opleiding wilt volgen, is vwo wel handig en goed, maar ook moeilijker. Elke week minst. 2 toetsen plus verslagen werkstukken, bij havo ook maar daar word er minder streng mee omgegaan. Als je gewoon 1 jaar extra wilt doen en je heb het er voor over, doe het! ik kan nu niet meer overstappen naar havo, dus als je havo kan doen is het net zo goed, je kan ook daarmee hbo etc volgens, niks mis mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij werd het zo uitgelegd.
Het grootste verschil is dat op de havo de gegevens die je nodig hebt al voor je klaar liggen, jij moet ze alleen nog op de juiste manier gebruiken.
Op de Vwo moet je deze gegevens zelf bedenken en worden ze niet voor je klaargelegd.
En als je dit nu nog niet echt merkt, zul je het wel merken op de hbo/universiteit;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opdrachten op zich zijn niet moeilijker; maar vragen meer van jouw zelfstandigheid en capaciteit om de aangereikte lesstof sneller te snappen.
Doordat het allemaal in een iets hoger tempo gaat, krijg je in kortere tijd meer informatie te verwerken.
Als je echt naar het VWO wilt heb je zo'n drie maanden nodig om vanaf de HAVO aan deze discipline gewend te raken. Daarna weet je niet beter en gaat alles van een leien dakje. (Mits je doet wat je moet doen). Gewoon doen!