Differentiële Aanleg Test voor Onderwijs

DAT Onderwijs meet intellectuele capaciteiten als hulpmiddel bij school- en beroepskeuze
• Speciale versie Beroeps onderwijs voor Vmbo, aangepast aan het niveau.
• Zeer complete test, de DAT Onderwijs richt zich op uiteenlopende intelligentiefactoren en vaardigheden

Doel
De DAT geeft een globaal overzicht van de intellectuele capaciteiten van een kandidaat. De test meet negen belangrijke capaciteiten: Denken met Figuren, Woordenlijst, Denken met Getallen, Denken met Woorden, Ruimtelijk Inzicht, Taalgebruik, Snelheid en Nauwkeurigheid, Woordbeeld en Praktisch Inzicht.

Doelgroep
De test is bedoeld voor kinderen op de middelbare school. Scholen wordt aangeraden de DAT aan het begin of halverwege het schooljaar af te nemen, omdat de normtabellen gebaseerd zijn op afnamen in dezelfde periode.

Beschrijving
De DAT Onderwijs bestaat uit twee versies: A (Havo/Vwo klas 1 t/m 5) en B (Vmbo alle klassen). Elke versie heeft een eigen handleiding, testboek en antwoordformulieren. Deze kunnen niet door elkaar worden gebruikt. Daarnaast zijn oefentests ontwikkeld. Hiermee kan de kandidaat zich voorbereiden op de werkelijke testafname. Voor de oefentest is geen onderscheid tussen beide versies. Nieuw aan deze DAT is dat alle negen subtests in één testboek staan en op één antwoordformulier. U hoeft niet meer met negen verschillende testboekjes en negen verschillende antwoordformulieren te werken. De complete set bestaat uit: handleiding, 10 testboeken en 10 antwoordformulieren.

Normering
De DAT-B heeft twee soorten normeringen: percentielscores en stanines. Er zijn aparte normtabellen voor alle klassen en apart voor jongens en meisjes.