Waarom heb je van sommige vakken wel een schoolexamen, maar geen centraalexamen?

Ik heb zelf het vak Wiskunde D, hier heb ik wel schoolexamens van, maar geen centraalexamen. Ik vroeg me af, waarom eigenlijk niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat wiskunde D een uitbreiding is op wiskunde B, geen op zich staand vak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor. Hetzelfde geld voor andere andere vakken, zoals bijvoorbeeld informatica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook dat Wiskunde D een op zich staand vak is. Het is namelijk niet zo dat je met Wiskunde D dieper op de onderwerpen van Wiskunde B in gaat, het zijn andere totaal onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gymnastiek. Overigens dacht ik dat dit bij wet is afgesproken, wat je moet kunnen/ gedaan hebben voor een bepaald diploma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een verbredend vak, niet een verdiepend vak. Je wiskundige kennis wordt uitgebreid door meer verschillende onderwerpen te behandelen, waaronder een aantal onderwerpen die bij wiskunde A aan bod komen.
Er zijn echter inderdaad een aantal vakken die compleet losstaan van alle andere vakken waarvoor geen centraal examen voor hoeft worden afgelegd, dus het door mij eerder genoemde is niet de reden dat er geen centraal examen wiskunde B moet worden afgelegd.

Antwoorden (1)

Misschien omdat niet alle scholen wiskunde D op hetzelfde niveau en op dezelfde manier aanbieden. Bij ons is het bijvoorbeeld een volledig vak, bij andere scholen slechts een module. Niet elke school biedt hetzelfde niveau aan, er is dus geen centrale afspraak van wat het niveau moet zijn en dus kan er geen CE in gedaan worden.