Mag een school (HBO) je verplichten kosten te maken buiten het schoolgeld om ?

Ik zit momenteel op een HBO en heb uiteraard m'n schoolgeld betaald. Nu snap ik dat er literatuur nodig is om stof te begrijpen en van deze kosten ben ik me bewust. Echter, binnenkort zal er een programma zijn waarbij je je eigen geld moet investeren. De bedragen kunnen hoog op lopen. Met dit geïnvesteerde geld moet er een bepaalde omzet worden behaald, anders heb je het programma niet gehaald. Nu is mijn vraag, kan dit ? Je betaald al collegegeld. Mogen ze je dan verplichten je eigen geld te investeren met als doel een bepaalde omzet te realiseren. Het is dus ook nog maar de vraag of je het geld eruit krijgt.

Ik heb eens gehoord dat verplichte cursussen (ook excursies e.d.) ook vergoed moeten worden, of er een gratis alternatief aanwezig moet zijn.

Weet iemand hier meer van af. Graag alleen reageren met bronnen, omdat ik bewijs moet hebben dat dit niet mag naar de school toe.

Met vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een goede vraag!Ik denk niet dat ze je dit mogen verplichten, want ik neem aan dat dit ook niet vermeld stond in de betreffende studiegidsen. Maar als ik je mag adviseren, neem contact op met de LSVB (landelijke studenten vakbond) Of het ISO, (interstedelijk studenten organisatie) die hebben ook een juridische vraagbaak en kunnen mogelijk ook ondersteunen bij bezwaarschriften en procedures.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het een standaard onderdeel van de opleiding is, dan zal je hier inderdaad een bijdrage aan moeten leveren. Alleen voor extra activiteiten is dit niet verplicht. Voorlichting hierover staat op de website van de rijksoverheid. Studeren is duur en de kosten zijn altijd hoger dan puur de studieboeken.

Voor dit soort dingen is het slimmer om een oplossing te zoeken voor de kosten, in plaats van te voorkomen dat je de kosten moet maken.

Wat je hier zou kunnen doen, is dat je vrienden/familie/kennissen vraagt om te investeren in een soort aandeel. Op die manier kan je meerdere mensen vragen om een bijdrage te leveren in ruil voor een mogelijke winst.

Praktisch voorbeeld: het is altijd slim om zelf ook een beetje geld bij te leggen, want dan hou je er zelf ook nog wat aan over als het goed gaat. Stel je hebt 100 euro nodig en je kan bijvoorbeeld drie mensen vinden die allemaal 30 euro willen betalen, dan leg je zelf nog 10 euro bij. Stel je maakt 1000 euro winst, dan krijgt iedere investeerder 300 euro terug en jij zelf 100. Als je geen winst maakt, hebben je investeerders pech en zijn ze hun geld kwijt.

Volgens mij is dat een leuke manier om toch aan die kosten te komen en zo is je omgeving ook nog betrokken bij je studie. Win-win toch?

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. nog een extra toevoeging. De school is sowieso niet verplicht om de kosten te vergoeden. Je betaald collegegeld om de lesuren e.d. van te betalen. De school betaald in ruil daarvoor niet de extra studieactiviteiten. Ik snap dat het vervelend is, maar ik denk niet dat je er onderuit kan komen :)