Hoe presteer ik beter op school?

Ik doe het nu niet echt goed op school.
Vorige periode haalde ik alleen maar negens en tienen maar nu alleen zesjes en zevens.
Dat is overigens niet slecht maar ik wil beter omdat ik op mijn school in de brugklas alleen maar havo-vwo kan doen en ik wil naar atheneum.
Er is niks mis met mijn sociale contacten want ik heb veel vrienden.
Iemand tips hoe ik beter presteer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe komt het dat je nu lagere cijfers haalt? Heb je daar zelf een idee over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee echt niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je pakt de stof net zo makkelijk op als anders? andere stof? minder motivatie? drukker schema? dingen naast school? meer aan je hoofd? onzekerder over jezelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie impliceert er dat er iets mis is met je sociale contacten?:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dezelfde stof, motivatie miljonair worden :D , juist minder druk en ben niet onzeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +je voor zoveel wilskracht om er toch te willen komen ;-)

Antwoorden (9)

Eerder naar bed, extra gezond en goed eten, genoeg water drinken.
Chocolade eten. (heeft een positef effect op je leervermogen)
Red-bull drinken (Taurine heeft bij rattenproeven laten zien dat zelfs "bejaarde" muizen weer bijna op het nivo van een tiener zaten)

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/12733-chocolade-gezond-of-ongezond.html

En lees dit over Red Bull, gaat over blokken voor het examen, erg relevant dus. http://www.ergogenics.org/psychologie21.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
extra gezond en goed eten, en vervolgens red-bull en chocolade eten en drinken? Okee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat eigenlijk om Taurine... je kunt dit effect ook bereiken met vis(oliecapsules).. en vlees bv. Chocolade is super gezond, mits het pure chocolade is.
Sowieso, gezond houdt niet in dat je nooit mag snoepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/12733-chocolade-gezond-of-ongezond.html En lees dit even over Red Bull: http://www.ergogenics.org/psychologie21.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Red Bull is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik presenteer wat feiten. Natuurlijk is Red Bull niet nodig, maar kan volgens wetenschappelijk ondersteunde feiten je prestaties ten goede beïnvloeden. De wc is ook niet nodig, schijt gewoon buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker agressief toontje ook.
Wauw, herkenning.

Ik denk dat het vooral ligt aan dat je het te erg naar je zin krijgt in de klas. Ga bij je moeilijke vakken bijvoorbeeld voor de leraar zitten of iemand die nuttig is, en word daar vrienden mee. help elkaar met lastige vragen, en probeer zo dus je les te benuttigen.

Wat je ook moet doen is je huiswerk, want als je goede studiehouding hebt geven veel leraren toch een VWO advies.

En je kan meer leren, want je weet wat je weet en wat je niet weet en eventueel kan verbeteren. (lastige zin, jaja.)

Ik hoop dat je hulp hebt gehad, ik spreek echt uit ervaring ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een afspraak met je mentor om na te gaan, dat je nu minder presteert en probeer samen naar oplossingen te zoeken. Hij/zij kent jou en wij niet.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Maak een planning
- Bespreek de slechte cijfers
- Vraag om bijles
- Goede nachtrust
- Laat je niet afleiden van huiswerk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motivatie & Tijdmanagement! Je moet aller eerst ten alle tijde gemotiveerd zijn. Leonardo Da Vinci zei: ''niets is mooier dan het genot van het begrijpen''. Je zegt dat je de periode hiervoor achten en negens haalde, dat haal je niet zomaar, je hebt in ieder geval wel de intelligentie en het zou zonde zijn als je daar geen gebruik van maakt en je moet aan je toekomst denken en weten dat leren eigenlijk heel belangrijk is, ik zat zelf eerst op het vwo en omdat ik niet mn best deed zakte ik af naar de havo en je wilt niet weten hoeveel spijt ik er nu van heb maar kan de tijd niet meer terug draaien, zorg jij er NU aub voor dat jij niet over 4 jaar denkt ''kon ik maar de tijd terug draaien''! Verder moet je je tijd goed indelen, veel mensen besteden hun tijd niet nuttig en efficient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het komen omdat je afgeleid word door internet?
Youtube/twitter etc..
Anders zou je je vader kunnen vragen om internettoegang te blokkeren van bijvoorbeeld 4 tot 8.
Een planning maken helpt ook altijd (incl pauzes)
Zorg igg dat de afleiding zo min mogelijk is.
Ook kan het helpen om je kamer en bureau op te ruimen, dit zorgt voor een bepaalde rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
een vriendin van mij kent dat probleem heel goed.
alleen bij haar gaat het nog slechter.
zij ging van negens naar drieen.
twitter leidde haar zo af dat ze het echt niet meer kon.
ze kon het leren geen 5 seconde volhouden.
Dat komt omdat ze echt heel lang achter de computer zat.
Wanneer je achter de computer zit gaat alles heel snel. schermen wisselen de hele tijd, en typen gaat ook (voor de meesten) als een trein.

Wanneer je dan achter je bureau kruipt om huiswerk te doen, zul je merken dat het leren je slechter afgaat. je bent inmiddels gewend dat alles heel snel gaat. Mailtje sturen is zo gedaan, even wat twitteren etc.
alle stof in je hoofd stampen duurt in vergelijking gigantisch lang.
Waardoor je snel afgeraakt bent.

ik heb haar de volgende tips gegeven:

- leer niet meteen te lang achter elkaar, aangezien je dat gewoon echt niet volhoudt. Begin met 10 min. neem daarna pauze van 5 min. ga even wat drinken of lees nog even die blz uit dat spannende boek waar je gisteren niet aan toe kwam. belangrijk: laat de computer dicht.
bouw het op. na een paar blokken van 10 ga je over naar 15 min. leren en nog steeds 5 min. pauze. dat houd je een dag vol. ga dan de volgende dag verder met 20 min. (met 5 min. pauze) dat doe je 2 dagen.
en vanaf daar bouw je het steeds met 5 min. op in je eigen tempo (houd die 5 min. pauze, met uitzondering van lunch natuurlijk)
het opbouwen is heel erg van belang! als je het niet vol kan houden is dit heel tactisch. schrijf het op en vink af!
- leer kleine stukjes in je leer tijd, doe iets nieuws en ga het volgende blok weer terug naar de eerste. dat kost meer tijd maar begin er dan ook snel aan!
- maak een duidelijke planning.
- laat je niet afleiden! computer uit! telefoon op trillen en iphones of andere troep in een la. verbied jezelf. ga anders aan de keukentafel zitten.
- doe het leerwerk samen met je ouders, zo weet je zeker dat je leert.
-stel je er dingen bij voor! uit het boek: het geheugenpaleis hierbij 2 tips:
plaats betekenissen van woorden in een locatie in huis.
(jaartallen mag ook etc.) wanneer je huis "vol" is, ga je verder met het huis van vrienden familie kennissen...
en verbind ze natuurlijk wel met iets wat enige betekenis heeft. en:
neem een bepaalde houding aan die je verbind aan je leerstof.

maak een duidelijke planning, niet te lang achter elkaar. vaak kleine stukjes is beter. herhaal vaak! en laat je niet afleiden. en beloon jezelf: na die paar uur zwoegen smaakt dat chocolaatje beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je gewoon een tijdelijke terugval omdat de huidige leerstof jou iets minder ligt?

Ik zou me daar vooral niet té druk om maken omdat je dan veel van je krachten verliest aan piekeren en die kan je dan maar beter gebruiken om een iets andere manier van studeren uit te proberen hé.

Vraag eventueel aan jouw leerkrachten of je wat herhalingstaken mee kan krijgen.
Laat je ondervragen door één van jouw klasgenoten dan heb je sowieso al een beetje meer drive om wat extra je best te doen.

Let ook eens op of je wel degelijk alles begrepen hebt in de klas want als je daar al hiaten hebt dan vul je die niet ineens op door de leerstof thuis van buiten te leren.

Tja, dit hoort erbij hoor... je komt er wel want je hebt een duidelijk doel voor ogen. Laat dat doel echter niet verlammend werken maar laat het jou op een speelse manier uitdagen om er te komen, begrijp je?

Succes ermee en fijn weekend gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb een goede tip en die luidt:
Maak je niet druk en doe gewoon je best.
Als het erin zit zal het lukken en anders gewoon niet.
Meer en meer leren zal je niet helpen en maak je alleen maar onzeker en overspannen.
Het gaat er tenslotte om dat je een leuke schooltijd hebt en school leuk is.
Dus gewoon normaal doen, gewoon je best doen en eventueel advies vragen aan je mentor.
Als je normaal leert en gewoon je best doet zal je uiteindelijk meer bereiken dan als je nu als een bezetene je in allerlei bochten gaat wringen om het atheneum te halen, echt waar.