wat zijn de verschillen tussen de verschillende soorten mbo-niveaus?

Ik zit nu op havo, en ik twijfel eraan om naar het mbo te gaan, want vanaf de eerste ging het steeds slechter. en nu de exameneisen aangescherpt zijn, heb ik er weinig vertrouwen meer in.
nu weet ik dat er voor het mbo 4 niveaus zijn. Is mbo-4 gelijk aan havo? ik snap er niks meer van!
Ik weet dat het beter is als ik me havo-diploma gewoon haal, maar dat gaat waarschijnlijk niet meer lukken.
iemand die me een beetje wegwijs kan maken?

mvg robin

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kun je aan je mentor vragen...

Antwoorden (3)

De mbo-instellingen bieden onderwijs aan op vier niveaus,
niveau 1 tot en met 4.
Op niveau 1 worden assistentopleidingen aangeboden, op niveau 2 de basisberoepsopleidingen. Een niveau-3-opleiding is een vakopleiding en een niveau-4-opleiding is een middenkaderopleiding of specialistenopleiding.
Havo wordt gelijkgesteld aan MBO-4, maar het hangt er wel vanaf wat je daarna gaat doen. Het vakkenpakket is belangrijk of de soort opleiding bij MBO.
Kijk eerst wat voor een beroep je wilt en maak dan een keuze voor een opleiding.
12 jaar geleden
MBO niveau 4 is het hoogste niveau in het MBO. Die opleidingen duren meestal 3 of 4 jaar. Vanaf Havo ben je daar toelaatbaar als je een overgangsbewijs hebt van klas 3 naar klas 4 Havo. Je moet dus nu al in klas 4 Havo zitten òf -als je nu in klas 3 zit- overgaan naar klas 4.
Je kunt dan het beste kiezen voor een MBO-opleiding waar je ook mee verder wilt. MBO niveau 4 sluit vervolgens weer aan op HBO (is niveau 5). Dus als je naar een MBO gaat en je wilt daarna tòch nog verder leren, dan kan dat. Maar het hoeft niet omdat je met MBO ook prima aan het werk kunt.
MBO-opleidingen worden gegeven op ROC's (in de sectoren techniek, zorg & welzijn en economie) en AOC (sector landbouw). Informeer bij je decaan wat voor jou geschikt is, en/of kijk eens op websites van ROC's AOC bij jou in de buurt.

Toegevoegd na 4 uur:
De meeste ROC's (Regionale Opleidings Centra) en AOC (Agrarisch) hebben trouwens het laatste weekend van januari open dagen. Dè manier om nader kennis te maken met verschillende opleidingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijken van Havo met MBO is natuurlijk helemaal onzin. HAVO, VMBO of VWO opleidingen zijn algemeen vormend. Zij reiken standaard "gereedschap" aan om verder te komen, dus taal, rekenen/wiskunde, natuurkunde, aardrijkskunde etc. Een MBO, HBO of WO opleiding is een beroepsopleiding. Zij leiden op voor een beroep, waarbij je als bagage je basisgereedschappen, geleerd op VMBO, op Havo of op VWO nodig hebt of zou moeten hebben.
Zo kun je MBO doen op bewegen, horeca, metaal etc etc en dat borduurt voort op een theoretische VMBO opleiding, maaralgemeen theoretisch kom je op de MBO natuurlijk nooit op een HAVO 4 niveau.