Is ons vertrouwen in het onderwijs afgenomen?

Hoor net een discussie over welke basisschool kies je voor je kind, je wil immers het beste voor je kind. Kunnen we er niet vanuit gaan dan, dat leerkrachten ook het beste willen voor het kind? Of vinden wij onze kinderen zó uniek dat ze alleen goed af zijn met, hoe wijzelf denken, dat het goed is?
Hebben we te weinig vertrouwen in de opleiding en ervaringen van leerkrachten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wellicht neemt niet ons vertrouwen in het onderwijs af maar hte vertrouwen in de beleidsmakers en uitvoerders.
Persoonlijk denk ik dat een leraar of lerares op individuele basis het beste voor heeft met onze kinderen.
Het grote probleem zit hem denk ik de groep die boven de leraar en leraressen staat: De directie en het bestuur. Zei bepalen gezamelijk het beleid en trachten dit uit te voeren. De directie van een school brengt dit over op de leerkrachten en zo lijkt het dat het uitgevoerde beleid vanaf leerkracht en directie afkomstig is.

Ook bij ons op de school van mijn kinderen doen zich wat zaken voor. Dit ik met name gekomen naar aanstelling van een nieuwe directrice. Zij treed naar met alles naar buiten als zijnde een besluit van directie en leerkrachten. Ga je echter individueel met een leerkracht in gesprek dan hoor je dat de meningen verdeeld zijn en ze er niet altijd achter staan.

Het gevold van dergelijke situaties is dat de kwaliteit van onderwijs hier onder te leiden heeft en dit heeft weer tot gevolg dat wij als ouders het vertrouwen in het onderwijs verliezen.

Natuurlijk besef ik ook wel dat een school bepaalde zaken krijgt opgelegd vanuit het ministerie en dat ze ook financieel hiervan afhankelijk zijn. Maar uiteindelijk is het het bestuur en directie die de muziek maken en dit is, naar mijn idee, de laatste jaren behoorlijk vals.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten HOE groot die invloed was tot we hier een goed jaar geleden een nieuwe directrice kregen ; wat een verschil ! (Gelukkig ten goede).

Andere antwoorden (9)

Vertrouwen neemt overal af, dus ook in het onderwijs, ook in de autoriteiten, ook in de politiek... Kortom overal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het vertrouwen is afgenomen weet ik niet maar het kan ook zo zijn dat wij het beste voor ons kind willen en daardoor kritisch zijn geworden.

Heb zelf ervaring met een school met allemaal leraressen en 1 directeur. En zitten al jaren op dezelfde school. En als we dan dingen aankaarten wat niet goed is zijn ze gelijk op hun tenen getrapt en heb dan ook te horen gekregen wij doen dit werk al jaren en is onze ervaring. Dacht op gegeven moment dat het echt aan ons lag toen heel voorzichtig andere ouders mij in vertrouwen namen wat wij ervan vonden. Weer een gesprek aangegaan en de hoorde directeur om de hoek tegen een collega zeggen weer een stel lastige ouders wat is dit toch vandaag.

Denk dat het een wisselwerking is van beide partijen. En de jeugd is tegenwoordig niet makkelijk, en mondig geworden.

Maar er is niets mis mee als je het beste wilt voor je kind maar bovenal dat je kind gelukkig is op deze school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je het beste wilt voor je kind is toch niet zo gek? Ik snap best dat ouders hier "research" naar doen. Als ik zie wat je moet doen op de Pabo snap ik dat zeker. Het mag dan Hbo zijn maar ik zie het er niet vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel ouders vinden hun eigen kinderen uniek ja.Maar dat wil nog niet zeggen dat het onderwijs er is voor het onderwijs maar is opgezet om kinderen iets bij te brengen.Ook op sociaal gebied.Wat thuis nog wel eens vergeet doordat er a-sociaal gedrag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs is gewoon heel slecht en gaat ook steeds slechter worden. Docenten kijken niet meer naar wat het kind wil en al kan. Daarom is een vrije school een betere optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was alles beter.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij heel verstandig dat je, voordat je je kind inschrijft op een school eerst gaat kijken hoe het er toegaat. Wat voor soort onderwijs wordt er gegeven, is het een school met een geloofsovertuiging, hoe is de sfeer, hoe wordt er omgegaan met pestgedrag, hoe hoog is het percentage kinderen dat naar het v.w.o. gaat, hoe werd de cito-toets gemaakt?
Het is ook belangrijk hoe de schooltijden zijn, hoe het overblijven of de naschoolse opvang geregeld is.
Ook vind ik het niet onbelangrijk uit wat voor soort milieu`s de meeste kinderen komen omdat jouw kinderen natuurlijk ook bij andere kinderen thuis gevraagd worden.

Ik werd, in de jaren 50, gewoon op de dichtstbijzijnde (katholieke) lagere school gedaan, maar zelf ben ik, 28 jaar geleden, gaan kijken welke school ik het beste vond voor mijn zoon en 16 jaar geleden voor mijn dochter. Voor ons was dat een montessorischool omdat dat het beste aansluit bij onze manier van opvoeden en mijn kinderen daar ook erg geschikt voor bleken te zijn. Voor iemand anders kan dat natuurlijk weer heel anders liggen

Het is volgens mij niet verstandig om zomaar klakkeloos te vertrouwen op de kwaliteit van de leerkrachten, natuurlijk kan je ervan uitgaan dat zij het beste met je kind voor hebben, maar voldoende kennis van de Nederlandse taal en rekenen lijkt mij wel een vereiste.

Nee mijn vertrouwen in het onderwijs is niet afgenomen, ik was altijd al oplettend wat betreft het onderwijs van mijn kinderen. Het bepaalt wel hun toekomst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet perse het vertrouwen is afgenomen in het onderwijs, maar de constante kwaliteit. Kijk maar naar van die onderzoeken naar de 'kwaliteit van scholen', daar zitten best wel grote verschillen in.

Maar er zijn meer redenen om te discuseren over een basisschool:
-Geloofsovertuiging
-Manier van onderwijs(bijvoorbeeld jenaplan of montessori)
-Witte of zwarte school
-Ligt de school in de buurt
-Gaan de vriendjes van de kinderdagverblijf erheen

De kans is groter dat ze over zulke dingen aan het discussiëren waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het vertrouwen in de kwaliteit van onderwijs is afgenomen. Is ook niet zo gek. Er wordt door de overheid op bezuinigd en iedere regeringsperiode heeft weer zijn nieuwe ideeën. Alsof je zo nodig weer moet vernieuwen en iets op je naam moet hebben staan.

Nederland stond - vergeleken met andere landen in Europa - best op een hoog niveau wat kwaliteit onderwijs betreft, maar dat niveau is de laatste 15 jaar flink achteruit gegaan.

Het ligt zeker niet aan de docenten. Ieder wil zijn werk zo goed mogelijk doen.