Zijn er bewijzen dat het niveau van de Nederlandse taal op scholen achteruit is gegaan in de laatste jaren?

Tegenwoordig kom ik op zoveel plaatsten de meest extreme taalfouten tegen (GV is 1 van deze plaatsen). Is er bewijs dat de kennis van de Nederlandse taal bij de "nieuwe" generatie veel slechter is als bij de "oudere" generatie?

P.S. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik perfect ben wat betreft de Nederlandse taal, maar het zijn soms zulke grote fouten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gemiddelde taalgebruik op GV is een uit-ste-kend bewijs. Andere fora idem dito trouwens.
rose
12 jaar geleden
Bedoel je het gebruik van 'meest' als overtreffende trap waar dat (extreemste) niet correct is? Of het gebruik van als in een ongelijkheid (dan)?
bamibal
12 jaar geleden
@marleen: Het taalgebruik op GV is geen bewijs. GV bestaat nog niet zo lang, en het taalgebruik is er altijd slecht geweest.
rose
12 jaar geleden
Het is een tamelijk onspecifieke vraag. Wat bedoel je met 'de laatste jaren'? Achteruit gegaan ten opzichte van wanneer? En bedoel je het niveau van het taalonderwijs of het taalgebruik? En wie zijn de nieuwe en oude generatie?
rose
12 jaar geleden
In het algemeen is denk ik de (schriftelijke) beheersing van de Nederlandse taal stukken beter dan honderd jaar geleden.
rose
12 jaar geleden
Het gemiddelde taalgebruik, Marleen, op GV kan natuurlijk niet als bewijs dienen, hooguit als aanwijzing.
MrEinstein
12 jaar geleden
Ik ben zelf iemand van de "oudere" generatie en mij valt het inderdaad op dat het taalniveau in Nederland de laatste jaren slechter is geworden. Op de scholen waar ik op gezeten had werd spelling en grammatica belangrijk gevonden en werd zelfs bij andere vakken bij repetities e.d. aangegeven als iets fout was gespeld in het Nederlands.
De chatboxen en het sms taalgebruik hebben een negatief effect op de taal. Ook de spellingscontrole maakt de mensen lui. Verder is het onderwijs in het algemeen verslechterd, waardoor er te weinig begeleiding is en teveel zelfstudie. In de politiek wordt hier al jaren over geklaagd. De Pabo studenten krijgen zelfs te weinig ondersteuning in de Nederlandse taal en die moeten dan voor de klas gaan staan.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rose: om dit soort opmerkingen te vermijden heb ik de laatste zin toegevoegd bij mijn opmerking. Mijn taalgebruik is zeker niet het beste (of mag ik hier wel perfect gebruiken?).
rose
12 jaar geleden
Het was met een glimlach bedoeld...

Het beste antwoord

Dezelfde vraag heeft de Nederlandse regering bewogen onderzoek te doen.
Daaruit bleek inderdaad dat het niveau taal - en trouwens ook rekenen - achteruit is gegaan de laatste jaren.
Het beleid is jarenlang geweest. Leerlingen zelf dingen laten opzoeken en er presentaties over houden voor elkaar. Dat was op zich niet verkeerd, maar het ging ten koste van basisvaardigheden taal en rekenen.
Veel onderwijsgevenden hebben daartegen gewaarschuwd. Zij werden afgeschilderd als 'mensen die de moed niet hebben iets te veranderen'.
Gelukkig is men wakker geworden en is beleid uitgezet om het te verbeteren.
'Meijerink' en 'referentiekader' zijn twee sleutelwoorden om te zien wat die plannen inhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die 1vraagje;

Er is recentelijk onderzoek gedaan naar de reken- & taalvaardigheden van o.a. PABO-studenten waarbij aan is getoond dat het kennisniveau op deze terreinen in het algemeen veel lager was dan bij vroegere generaties.