Heeft iemand informatie over Erato een van de negen muzen?

ik moet een werkstuk schrijven over 1 van de negen muzen (Erato) en ik zoek informatie. wikipedia is vandaag blijkbaar niet echt behulpzaam want er staat in het Nederlands en engels niet echt informatie. weet ieamnd er nog iets over (vooral kleine dingen die nog net wetenswaardig zijn) of een link naar een site of zo.

niet al de simpele dingen want die heb ik natuurlijk ook al bekeken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je echt dat je in de 39.900 google-resultaten voor 'erato' 'muze' en de 88.700 google-resultaten voor 'erato' 'muse' niets hebt kunnen vinden? Of moeten wij vooral je huiswerk gemakkelijker maken door die resultaten alvast voor je te filteren? Je kunt ook zelf verder kijken dan je wiki lang is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzyQ: inderdaad! ik heb net ook zitten googelen en heb in 10 minuten al heel wat geleerd over Erato :-) zo moeilijk is het niet..

Antwoorden (2)

Zoek ook eens op nimf...vind je waarschijnlijk wat meer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het moet echt over Erato gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, tipje van de sluier: Erato *is* een nimf. Heb je zelf helemáál geen research gedaan?
Dit is wat ik voorlopig heb kunnen vinden. Voor jou hoop ik dat er nog iets nieuws bij zit. Succes...
De muzen waren voorstellingen van de godin als inspirerende kracht. Deze 'geestkracht' stond in de oudheid gelijk aan adem of lucht. Wat men nu onder 'geestelijke inspiratie' verstaat, werd toen beschouwd als letterlijk 'inademen'. Dat kan de betekenis zijn van de notie dat zij kinderen zijn van de lucht.

De muzen waren begeleidsters van Apollo. Ze vertoefden het liefst op bergen. Ze bewoonden de Olympus aan de kant van Piëria. Ze verblijven ook op de met gras begroeide vlakten van de Helikon, bij hun bron Hippocrene, en op de Parnassus, bij de Kastalia-bron. Aan de voet van de Helikon wedijverden de Pieriden, de dochters van de Macedonische koning Piërus, met de muzen, tot ze door hen in eksters werden veranderd. De Romeinen identificeerden de muzen later met Italiaanse bronnimfen, de Camenae.
In de mythologie van het oude Griekenland waren de negen muzen dochters van Zeus en de zussen van Apollon. Ze bewoonden samen de zangberg Helikon.

Eén van de negen muzen uit de Griekse mythologie was Erato. Haar naam betekent 'beminnelijke', en ze is de muze van de hymne, het lied en de lyriek. Ze wordt vaak met een harp afgebeeld, een ander snaarinstrument kan ook.

Erato wordt ook genoemd als één van de nimfen die de god Hermes verzorgden op de berg Nysa, waarna zij als beloning door Zeus aan de hemel werden gezet als het sterrenbeeld de Hyaden.

Verder wordt Erato ook genoemd als een dryade, een eikennimf, die woonde bij de heuvel van Akakesion bij de berg Lykaios in Arkadië. Erato was een orakel van de god Pan. Haar echtgenoot was Arkas, de koning die zijn naam had gegeven aan Arkadië. Haar kinderen waren Elatus, Apheidas en Azan.
Pausanias beschrijft hoe bij het Arkadische heiligdom van Despoine, de dochter van Demeter een trap leidt naar het heiligdom van Pan. Bij deze Pan wordt een eeuwig vuur brandend gehouden. Volgens de overlevering zou de god hier in het verleden zelf orakels hebben gegeven. De nimf Erato werd zijn profetes en trouwde met Arkas, de zoon van Kallisto.
Apollodorus noemde haar Khrysopeleia. Ze was misschien ook verwant met Sose, een andere orakelende nimf van Pan.