wie maakt de school examens van de middelbare school?

Worden die examens wel eerlijk gemaakt? Stel dat je moeder die examens maakt, dan kan zij alles vertellen. En wie bepaald wàt een leerling moet leren om een diploma te krijgen( dus de stof uit het boek) ( dus waarom leren wij bijvoorbeeld bij geschiedenis over de koude oorlog en niet de tweede oorlog bv

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

De examenvragen worden door medewerkers van Cito en een aantal ervaren docenten ontwikkeld. Daarna moeten de vragen nog worden goedgekeurd door het CEVO, de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor de inhoud van de lessen is uiteindelijk de Minister van Onderwijs verantwoordelijk. Daarvoor worden zogenaamde vakontwikkelgroepen opgezet, samengesteld uit deels door de overheid aangezochte professoren en door de Vakverenigingen voorgedragen leraren (die geen auteur mogen zijn).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en wee degene die de vragen uitlekt. Dan is het hele examen meteen ongeldig.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, en tóch gebeurt het af en toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet omdat de examenmakers lekken. Scholen krijgen de examens wat eerder en dan moeten ze de kluis in. Dat is een fraudegevoelig moment.
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt. En er zijn ook nog weleens frauderende leraren die "de cijfers een beetje op willen schroeven":
http://www.nu.nl/binnenland/2528665/leraar-duits-ontslagen-examenfraude.html
Und das ist nicht gut...!
De mensen van de CITO maken je examen. CITO bepaald ook wat jij elk jaar moet leren, wat jouw basiskennis moet zijn. Dit pakket is op elke school hetzelfde. Je schoolboeken en lesstof is daarop aangepast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eindexamens worden inderdaad door het Cito gemaakt. De school examens daarentegen worden door docenten gemaakt. Het kan dan zoals jij zegt voorkomen dat je moeder je docent is en dat ze belangrijke informatie aan je doorgeeft, maar dit mogen docenten officieel niet doen. Overigens denk ik dat zo'n moeder dat niet snel zou doen, omdat uiteindelijk haar eigen kind er de gevolgen van zal moeten inzien. Denk aan laag scoren op het eindexamen (die niet door moederlief wordt gemaakt)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die moeder wordt ook ontslagen als ze erachter komen!