Vraag over het Belgische en Nederlandse accent?

Noord-Brabant en Belgisch Brabant behoort tot dezelfde dialectengroep. Idem voor Zeeuws-Vlaanderen met Vlaanderen, en Belgisch en Nederlands Limburg.
Toch verandert aan de grens de zachte g in een ch en de zachte v in een f. Sinds wanneer is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik begrijp niet waar die zachte g in een harde ch verandert over de grens.
In ieder geval niet in Noord Brabant.
Hier en zeker in Limburg hebben wij een behoorlijke zachte g.

De zachte g komt voor in heel Nederlandstalig België.
In West-Vlaanderen klinkt die echter meestal als een h.
In Nederland wordt deze fricatieve uitspraak van de g vooral geassocieerd met de provincies ten zuiden van de grote rivieren, in casu de Rijn.
Het betreft dan met name Noord-Brabant en Limburg, al komt deze variant daarnaast ook voor andere delen van Nederland.

De Zeeuwse g wordt ook wel onder de zachte g gerekend, maar dit is in feite een zwakke harde g, die in de buurt van een h komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noordbrabants lijkt erg op Belgisch Brabants. Zij zeggen bv ook "gij". We hebben dialectwoorden gemeen. Toch is zeer goed het Nederlandse accent te horen over de grens. Of omgekeerd.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me dat,dat altijd al is geweest. Sommige woorden veranderen ook,al zit je maar 2 km over de grens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd geweest? Nee. Nederlands is niet zo oud. Het ABN dateert van 1626. Voor 1200 is er niet veel geschreven Nederlands.