Ik ga er van uit dat je het over het examen als geheel hebt.

Vanaf 1 augustus 2011 zijn de aangescherpte exameneisen voor het voortgezet onderwijs van kracht. Leerlingen moeten voor het centraal examen gemiddeld een voldoende halen om te kunnen slagen.

In de oude situatie was het mogelijk dat een leerling met onvoldoendes voor alle centraal examenvakken met hoge schoolexamencijfers kon slagen. Dit leidde teveel tot calculerend gedrag van jongeren. De zak/slaagregeling wordt als volgt aangescherpt:
- Het gemiddeld centraal examencijfer moet onafgerond een 5,5 of hoger zijn (vanaf 1 augustus 2011).

Kijk eens op de site van examenblad.nl voor nog meer voorbeelden.

---

Vanaf 2013 komt er een centrale rekentoets en wordt het eindexamen Nederlands verscherpt. Dit zijn de zgn referentieniveaus, voor beide examens mag in de toekomst niet lager dan een 5 worden gescoord (VMBO).
Scholen zijn hier ontzetten druk mee, maar het geldt nog niet voor het aankomende examen.

Ik heb dit stukje info erbij gezet omdat je hier misschien over gehoord hebt en je daarom deze vraag stelt, maar dat is dus puur giswerk. Het antwoord boven de streepje is de algemene informatie.

Toegevoegd na 59 seconden:
Bron 2 is specifiek voor TL