Van mbo naar havo?

Na mijn VMBO diploma ging ik naar het MBO, ik zit nu in de eerste. Maar ik vind de opleiding echt niet leuk ik moet bijna alleen maar stage lopen en ik zit eerlijk gezegd liever op school. Ik mis de middelbare school gewoon heel erg.

Daarom zou ik het liefst met deze opleiding willen stoppen en naar de havo gaan, wat ik altijd al wou. Ik wil zeker weten ook later naar het HBO. En ik ben net 3 maanden 16, dus de leeftijd verschil zal dan ook wel mee vallen.

Maar mijn vraag, zou dat eigenlijk wel kunnen? Is dat niet heel raar? En wat zouden jullie in mijn geval doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (5)

Natuurlijk kan dat!
Doe wat je leuk vind!

Dat is niet raar.
Je hebt het vereiste diploma en het is hartstikke leuk op de havo!

En trouwes, al vind iedereen het raar en jij hebt het naar je zin, dan is het toch nog oké?!!

Veel succes op de havo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist niet raar , maar juist heel goed dat je zoveel ambitie hebt !!
Praat erover met je schoolonderwijzer of leiding,
zij kennen jou en zullen je motiveren en helpen om de juiste richting te gaan volgen.
Dus niet raar maar juist heel goed dat je wat in je mars hebt !
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker kan dit!
Ga naar je studieloopbaanbegeleider en geef dit aan. Je bent nog niet zo lang bezig dus je kunt nog gemakkelijk switchen. Lekker doen wat jij leuk vindt! Als jij meer een 'theorie-type' bent is dit een goede keuze.
Wat ik mij afvraag: wat heeft jou bewogen om toch voor het mbo te kiezen? Was het de soort opleiding? Of 'druk van buitenaf'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je VMBO-Theoretisch hebt gedaan? Als je eindlijst op het VMBO goed genoeg was (gemiddeld een 7 of hoger, wordt meestal gevraagd voor HAVO4) had je je kunnen aanmelden voor HAVO4. Maar het is inmiddels eind december, dus ben ik bang dat het in januari echt te laat is om die overstap nog te maken. Dat is het tenminste op de school waar ik werk. Ik verwacht dus dat je dit schooljaar "kwijt" bent. Wat je wel kunt overwegen, is VAVO. Dat wordt misschien wel aangeboden op het ROC waar je zit. Je kunt er certificaten of een heel diploma halen van het Voortgezet Onderwijs. Soms is het ook mogelijk voor 16-jarigen. Zie link. Informeer ook bij je coach (of studieloopbaanbegeleider)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog een optie ( die ik ook heb gedaan)

gewoon het mbo volhouden. deze opleiding duurt 3 of 4 jaar.
en daarna doorstromen naar het HBO. (mits je wel MBO niveau 4 doet) je kan dan ongeacht je MBO opleiding naar elke HBO opleiding

ik wist alleen wel van te voren dat ik dit wilde doen. mijn cijfers waren niet goed genoeg voor de havo. (oa omdat ik duits en frans had laten vallen)

ook als je deze opleiding afmaakt heb je tenminste een diploma waar je iets mee kan. je kan niks veel minder met een Havo of vmbo diploma.