Wat te doen met luie werkstukpartners?

Hallo,

Ik ben mijn profielwerkstuk aan het maken, en ben er onderhand wel achter gekomen dat mijn partner vrijwel weinig doet. Ik neem het profielwerkstuk erg serieus en wil hier graag een hoog cijfer voor. Ik heb haar er vaker erop gewezen, en probeer haar te stimuleren maar dat lukt niet. Dit is niet de 1e keer dat ik dit meemaak. Ik heb eens een heel Aardrijkskunde project gemaakt van 60 bladzijdes waar ik een 9 voor kreeg. (Mijn partner ook, met haar 0 pagina's ...)

We doen het met zijn 2en, dus het is niet niks wat er gedaan moet worden.

Hoe kan ik haar stimuleren, en duidelijker maken dat ik wil dat ze goed presteert.

(Ze zit in 4havo en is blijven zitten.)

Van deadlines trekt ze zich niks aan, waardoor haar werk zich allemaal opstapelt. Mijn werk is wel af.

Moet ik dat van haar dan alsnog maken :\ ? of het voorleggen aan de profielwerkstukbegeleider?

Groetjes ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je kunt drie dingen doen:

1- je spreekt haar aan en zegt dat je niet meer wilt samenwerken als ze geen actie onderneemt. Het effect kan averechts zijn. Hoe weinig ze ook doet, op een of andere manier kan het toch zijn dat ze het gevoel heeft wel iets bij te dragen. Jouw verwijt hoeft niet te betekenen dat ze vervolgens meer gaat doen. Maar in dat geval kun je wel je woorden waarmaken: ze beeindigt de samenwerking (en daarmee natuurlijk ook je goede relatie - het is een keus!)

2-Je doet zelf ook niets meer. Daardoor zal ze zich misschien gedwongen voelen toch iets te gaan doen omdat ze anders een slecht cijfer krijgt. Maar gegarandeerd is dat niet, waardoor je het risico loopt dat je op het laatste moment nog aan de slag moet.

3-Je accepteert het feit dat ze niets doet en gaat zelf aan de slag. Inderdaad, zij krijgt dan ook een hoog cijfer vanwege jouw werk, maar jij behoudt tenminste controle over je eigen bijdrage en cijfer. Misschien is het inderdaad niet eerlijk, maar de wereld zit vol met mensen die op oneerlijke wijze toch succes hebben behaald. Als je je niet druk maakt om haar verdienste en maximaal presteert voor het jouwe - heb jij je zin. Je moet het voor jezelf dan alleen minder belangrijk maken dat zij meeprofiteert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij punt 1 bedoel ik aan het eind: jij beeindigt de samenwerking. In dit geval betekent dat dat je inderdaad naar de profielwerkstukbegeleider gaat en zegt dat je niet meer met haar wilt samenwerken. Maar het is de vraag of je dat wilt. Overweeg daarvoor de andere opties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In zo'n geval zou ik altijd eerst met je partner overleggen en vertellen wat je van haar werkhouding vindt. Als ze daarna nog steeds veel te weinig doet, zou ik naar de docent gaan die het PWS begeleidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn dit niet "luie" werkstukpartners, zoals je schrijft, maar zeer berekende mensen, die er welbewust op uit zijn jou alles te laten doen.......
Het is je al een keer overkomen, en kennelijk nu weer. Dan neem ik aan, dat je van de eerste keer hebt geleerd, en nu heel duidelijk je grenzen trekt!!
Je hebt haar er al vaker dan 1x op gewezen, ze is niet te stimuleren, ze wil duidelijk niet presteren, het interesseert haar geen bal wat jij vindt en ze trekt zich niets aan van deadlines. Dus jij hebt eraan gedaan wat binnen je vermogen ligt en zelfs veel meer.
Conclusie: zo snel mogelijk actie ondernemen richting profielwerkstukbegeleider!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom op voor jezelf, geef je grenzen aan, wees assertief: ook dat kan je niet vroeg genoeg leren.
Onrecht moet in de kiem worden gesmoord, daar is er al veel teveel van op deze wereld.
Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een heel oud probleem. Aan de ene kant zou je willen dat ze een nul kregen omdat ze niks uitvoeren, aan de andere kant heb je ze nodig en wil je ze ook niet zwartmaken bij de docenten. Er is maar één oplossing en dat is de volgende. Maak een afspraak met je docent en zeg dat je een probleem hebt en vertel wat je meemaakt en dat je niet meer met deze persoon wil samenwerken en dat je je werkstuk alleen wil inleveren (die ander heeft toch niks gedaan). Geef je partner verder geen inzicht meer in je werkstuk, maar vertel niets tegen je partner over je gesprek en kijk wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel.

Stap 1: Spreek met haar af om het proces te bespreken. Oftewel, je bespreekt hoe het naar jou idee tot nu toe loopt en dat je dat graag wilt veranderen. Vraag hierbij ook aan haar wat voor cijfer zij graag wil krijgen. Als zij voor een 6 gaat (en dat is haar goed recht) dan zie je al direct wat het probleem is.

Stap 2: Maak een plan hoe je je profielwerkstuk afkrijgt met die 6. Samen verdelen jullie het werk eerlijk. Zorg dat hierin duidelijk staat wat af moet zijn op welke datum. En heel flauw, maar zorg dat je van haar bijvoorbeeld via de mail bevestiging hebt dat ze akkoord gaat met die planning en daarnaar gaat handelen.

Stap 2b: Spreek af wat de stappen zijn als dingen niet op de juiste tijd af zijn. Spreek ook af op welk moment je naar de profielwerkstukbegeleider stapt om aan te geven dat het werk niet wordt gedaan. Hoe beter je dit van te voren vastlegt, hoe makkelijker het is dat ook daadwerkelijk te doen, en hoe beter jij, en zij, weet waar je aan toe bent.

Stap 3: Maak voor jezelf een plan hoe je van die 6 naar die 9 gaat. Dit stuk is puur je eigen verantwoordelijkheid. Jij wilt die 9 zij (misschien) niet. Dus je kunt niet van haar verwachten daar input voor te leveren.

Stap 4: Doe het werk. Gaat dit niet? Stap dan terug naar 2b, en kijk wat je volgende stap is.

Een deadline niet halen kan overigens als je dit VOORAF meldt met een goede reden. En vooraf is, afhankelijk van hoeveel werk het is, een aantal dagen van te voren.

Voorbeeld van een escalatiepad (stappen die je volgt als het fout gaat):
- 1 keer deadline niet gehaald (of niet juiste kwaliteit): Alsnog afmaken binnen 1 week
- 2 keer achter elkaar deadline niet gehaald. Melden bij profielwerkstukbegeleider (Kort 'ter informatie, we hebben wat problemen in het team, omdat ... haar deadlines niet haalt, maar ik ga er vanuit dat we dit samen kunnen oplossen)
- 3 keer achter elkaar deadline niet gehaald. Melden aan partner dat je een gesprek gaat hebben met de profielwerkstukbegeleider om de situatie te bespreken (en haar daarbij ook uitnodigen).
- 4 keer achter elkaar deadline niet gehaald: Maak je profielwerkstuk verder alleen. (hiervoor zul je dit wel met je begeleider moeten bespreken.)