Hoe kan de werkdruk van docenten verminderd worden?

In mijn omgeving zie ik steeds meer collega's op het randje van instorten: burnout - overspannen - oververmoeid. De werkdruk neemt alleen maar toe, er moet steeds meer gedaan worden in dezelfde uren. Gisteren sprak ik met een collega van een andere school, daar is het precies hetzelfde. Wie heeft tips en ideeën hoe de werkdruk verminderd kan worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ga met je bestuur in overleg of de regeldruk niet wat naar beneden kan. Hoe vaak moet je geen formulieren invullen of bij nutteloze overleggen aanwezig zijn? Klooien aan de computer omdat 'het systeem' het weer eens niet doet? Je ergeren omdat het rooster niet bijgewerkt is? Wat zou jouw bestuur kunnen doen om je beter te 'faciliteren' zodat je meer met je ECHTE kerntaak bezig kunt zijn: lesgeven? Vaak is stress ook te wijten aan gebrek aan aandacht en ondersteuning: Wat moet jouw bestuur doen om te zorgen dat je je meer gewaardeerd voelt? En wat kun je met je collega's afspreken om de werkdruk te verminderen? Kunnen jullie bijvoorbeeld afspreken wie de proefwerken en correctiemodellen maakt (per toerbeurt), en dan allemaal tegelijk hetzelfde proefwerk afnemen? Begin met de dingen die je samen met je eigen sectie kunt aanpakken, en werk van daaruit naar 'boven'. Spreek met elkaar af dat je bij elke sectievergadering EEN afspraak maakt die de werkdruk voor de hele groep vermindert. Begin klein. Als dat lukt, kun je proberen de hele school er bij te betrekken.

Die zijn er naTentamens moeten nagekeken, leerleingen hebben vragen. De enige optie is om ook de vakanties door te werken, maar beel docenten doen dat al. Je kan beginnen toetsen op de computer te geven, in de vorm van multiple chouice. Die kunnen makkelijker nagekeken worden, maar je becijfering moet wel aangepast. En sommige vakken kan je niet echt op deze manier examineren. Op universiteiten zie ik hetzelfde. We werken nu al standaard in de weekenden enkele uren om stukken te schrijven, en om na te kijken. Daar is tijdens reguliere werktijden geen tijd meer voor.

Ga leuk met je leerlingen om en doe grappig leef met ze mee en wees streng als het echt nodig is maar je moet niet het gevoel wekken dat de leerlingen bij jou alles kunnen flikken ik ben zelf nog een leerling en dat soort leraren vind ik het leukst en heb ik ook respect voor. Zo zullen de leerlingen niet zo druk zijn en heb jij rust en zullen de kinderen je leuk vinden. En ben jij cool!

Ik heb maar één antwoord. Als je overspannen wordt en een burnout krijgt, ben je niet geschikt voor je werk. Dan moet je iets anders gaan zoeken. Het is niet enkel slecht voor jezelf, maar ook voor je leerlingen. Ondanks de onjuiste berichten over tekorten aan docenten (berichten die jullie volgens mij zelf verspreiden) staan er duizenden competente mannen en vrouwen klaar om jullie baan over te nemen.

Nakijkwerk uitbesteden misschien en je niet in de tuin laten leiden doordat ze zeggen dat er geen geld is. Een invalkracht kost ook geld namelijk. Strenger beleid voor leerlingen die te veel lopen te kloten en zodoende de leraar mentaal zwak maken. Onderling (alle leraren) een keer iets leuks doen kan vaak ook helpen. Sterkte

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100