Hoe kan de werkdruk van docenten verminderd worden?

In mijn omgeving zie ik steeds meer collega's op het randje van instorten: burnout - overspannen - oververmoeid. De werkdruk neemt alleen maar toe, er moet steeds meer gedaan worden in dezelfde uren. Gisteren sprak ik met een collega van een andere school, daar is het precies hetzelfde. Wie heeft tips en ideeën hoe de werkdruk verminderd kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ga met je bestuur in overleg of de regeldruk niet wat naar beneden kan. Hoe vaak moet je geen formulieren invullen of bij nutteloze overleggen aanwezig zijn? Klooien aan de computer omdat 'het systeem' het weer eens niet doet? Je ergeren omdat het rooster niet bijgewerkt is? Wat zou jouw bestuur kunnen doen om je beter te 'faciliteren' zodat je meer met je ECHTE kerntaak bezig kunt zijn: lesgeven?

Vaak is stress ook te wijten aan gebrek aan aandacht en ondersteuning: Wat moet jouw bestuur doen om te zorgen dat je je meer gewaardeerd voelt?

En wat kun je met je collega's afspreken om de werkdruk te verminderen? Kunnen jullie bijvoorbeeld afspreken wie de proefwerken en correctiemodellen maakt (per toerbeurt), en dan allemaal tegelijk hetzelfde proefwerk afnemen?

Begin met de dingen die je samen met je eigen sectie kunt aanpakken, en werk van daaruit naar 'boven'. Spreek met elkaar af dat je bij elke sectievergadering EEN afspraak maakt die de werkdruk voor de hele groep vermindert. Begin klein. Als dat lukt, kun je proberen de hele school er bij te betrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed (+)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, ik zal het inderdaad met de sektie en mijn team bespreken.

Andere antwoorden (4)

Die zijn er naTentamens moeten nagekeken, leerleingen hebben vragen. De enige optie is om ook de vakanties door te werken, maar beel docenten doen dat al.

Je kan beginnen toetsen op de computer te geven, in de vorm van multiple chouice. Die kunnen makkelijker nagekeken worden, maar je becijfering moet wel aangepast. En sommige vakken kan je niet echt op deze manier examineren.

Op universiteiten zie ik hetzelfde. We werken nu al standaard in de weekenden enkele uren om stukken te schrijven, en om na te kijken. Daar is tijdens reguliere werktijden geen tijd meer voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga leuk met je leerlingen om en doe grappig leef met ze mee en wees streng als het echt nodig is maar je moet niet het gevoel wekken dat de leerlingen bij jou alles kunnen flikken ik ben zelf nog een leerling en dat soort leraren vind ik het leukst en heb ik ook respect voor. Zo zullen de leerlingen niet zo druk zijn en heb jij rust en zullen de kinderen je leuk vinden. En ben jij cool!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai Camiel14, bedankt voor je antwoord, maar de werkdruk van docenten zit niet altijd in het gedrag van leerlingen, het gaat er meer om dat leerlingen begeleiding nodig hebben en dat er teveel leerlingen inde klassen zitten. Leerlingen zijn leuk om mee om te gaan en ik vindt het lesgeven nog steeds super, maar het zijn de dingen eromheen. Nogmaals bedankt voor je hulp en meedenken
Ik heb maar één antwoord. Als je overspannen wordt en een burnout krijgt, ben je niet geschikt voor je werk. Dan moet je iets anders gaan zoeken. Het is niet enkel slecht voor jezelf, maar ook voor je leerlingen. Ondanks de onjuiste berichten over tekorten aan docenten (berichten die jullie volgens mij zelf verspreiden) staan er duizenden competente mannen en vrouwen klaar om jullie baan over te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat jij niet in het onderwijs werkt gezien je antwoord en over die duizenden compentente mensen? Je bedoelt de ontslagen die gaan vallen in het passend onderwijs. Ja, als je die bedoelt, die zijn competent, maar ik heb al heel veel zij-instromers gezien die wel 'even' het onderwijs wilden gaan doen. Ze gingen niet heel hard, maar gigantisch onderuit. De mensen die teveel hooi op hun vork hebben, zijn allemaal zeer competente mensen die heel veel werk verrichten voor school en de leerlingen, zonder daar ook maar één cent betaalt voor te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je geen cent betaald krijgen? Als een docent iets moet doen buiten echt lesgeven roept hij meteen dat hij onbetaald werk doet. Heb je weleens in de industrie gewerkt, waar je in het begin van het jaar een target krijgt en waar je iedere week verantwoording over moet afleggen waarom je er nog onder zit en weer plannen moet indienen om je target bij te trekken. Dat je maandag met lood in je schoenen naar je werk gaat, want wat kun jij er bv aan doen dat ze in Afrika geen geld hebben om jouw product te kopen? Dat is stressen, want als je niet voldoet kun je opdonderen.
Ik heb vele jaren 's avonds voor de klas gestaan en doe dat overigens ook nu nog met heel veel plezier. Allemaal extra bovenop de 42-45 uur die ik wekelijks op de firma doorbracht en waar ik ook nog in de lunchtijd doorwerkte. En dat dan het hele jaar door met 30 vakantiedagen. In het bezit van een 1e graads onderwijsbevoegdheid wiskunde en natuurkunde heb ik vaak genoeg geprobeerd het onderwijs in te komen, maar dat tekort is gewoon onzin. Ik ben zelfs nog nooit voor een sollicitatiegesprek uitgenodigd. Jullie docenten praten elkaar gewoon een burn out aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb wel in de gaten waar de schoen wringt: dat is jouw frustratie dat je nergens aangenomen wordt en zelfs niet uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Waarom eigenlijk niet? Woon je in een regio waar weinig scholen zijn? Dat zou natuurlijk kunnen, want leraren blijven over het algemeen lang op dezelfde plek zitten. Waarom heb je nooit een andere baan gezocht dan die stressbaan waarover je het hebt? Je had met een 1e graads HBO opleiding toch ook wel wat anders kunnen vinden? Waar ligt het toch aan dat jij zo moeilijk de baan vindt die bij je past? Zoals jouw motivatie en inzet is, moet je toch een topbaan kunnen vinden, en ook een goed argument: je zult geen burn-out krijgen, want je bent al zo lang gewend aan een gestresst leven dat je daar gehard in bent. Ik wens je nog veel succes en hoop dat je een baan zult vinden waar je plezier hebt in je werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TU bedoel je. Als mijn stressbaan me te veel werd en mijn echtgenote mijn buurman op zijn gemakkie op zijn ligfiets om 3 uur uit school zag komen, heb ik diverse malen besloten om ook maar te solliciteren in het onderwijs. Als ze me zouden hebben uitgenodigd en dan afgewezen, zou je gelijhebben, maar ik ben nooit ergens uitgenodigd.
Nakijkwerk uitbesteden misschien en je niet in de tuin laten leiden doordat ze zeggen dat er geen geld is. Een invalkracht kost ook geld namelijk.

Strenger beleid voor leerlingen die te veel lopen te kloten en zodoende de leraar mentaal zwak maken.

Onderling (alle leraren) een keer iets leuks doen kan vaak ook helpen.

Sterkte