Hoe komt het dat veel mensen dan/als door elkaar halen?

Ik erger mij er altijd aan als mensen dit verkeerd zeggen. Vaak zijn het dan ook nog mensen die wel meer hebben gedaan dan alleen lager onderwijs.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op tv hoor je zelfs politici het verkeerd zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groter dan, kleiner dan, even groot als. Als beide kanten van je vergelijking even groot zijn, gebruik je 'als'. Let wel op:
Acht keer ZO goed als OF:
Acht keer beter dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@niiek ik denk dat het een grapje was ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook..aangezien amiJan zegt: Wat is de gebruiksregel DAN ALS het fout is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grapje of geen grapje: in elk geval heeft Niiek het even uitgelegd voor degenen die nog niet wisten hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja, dat zou best kunnen hoor, dat weet ik niet, maar het is dan wel een regel die iedereen tegenwoordig aangeleerd krijgt (MEESTAL jongeren die nog nooit de oude taal mee hebben gekregen, zeggen het verkeerd)

Antwoorden (3)

Het wordt door heel veel mensen van fout gedaan en de regel is bij te weinig mensen nog maar bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen leert het op school..dus ik snap dat niet zo..
Nederlands is een levende taal, met per regio zo zijn eigen eigenaardigheden.

Waar ik vandaan kom is als en dan hetzelfde(!) bij vergelijkingen. Groter dan, groter als, voor mij kan het allebei.

Als ik er erover nadenk, dan weet ik het verschil wel. (In deze combi gaat het meestal wel goed.

--
Oftewel, in sommige streken van Nederland is dan/als door elkaar halen niet fout. Het is gewoon een bewijs dat Nederlands een levende taal is, en er dus verschillende varianten van bestaan.
In de grammatica regels en de Van Dale wordt geprobeerd de gemiddelde regels en spelling als standaard vast te leggen, maar ook daarover is bij elke wijziging onenigheid. Taal is nu eenmaal niet zwart wit. En als/dan is een klein voorbeeld hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de dan/als regels is een algemene Nederlandse regel..dus wanneer andere streken dit door elkaar halen, is het niet correct Nederlands..Of krijgen deze streken het ook anders aangeleerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
araignee, dat is wel precies wat er gebeurd :) En dan gaat de slimme koppen bij elkaar zitten en de spellingsregels aanpassen aan wat er al ontstaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje, nee, het is zeker niet correct Nederlands volgens de officiele spellingsregels. Maar, elke regio heeft in Nederland zijn eigen dialect, waarbij woorden of grammatica licht afwijken van de officiele Nederlandse regels. En binnen die context is het gebruik van als/dan wel juist. In mijn dialect (wat verdacht veel op het nederlands lijkt) is als en dan hetzelfde. Het gaat fout als je mijn dialect vergelijkt met correct Nederlands.
Veel dingen die vroeger compleet verkeerd waren
mogen nu wel, in ieder geval in de spreektaal.

Volgens de traditionele schoolregels komt er na een vergrotende trap DAN (groter dan, liever dan). Dan duidt erop dat we bij een vergelijking een ongelijkheid vaststellen. Voorbeelden:

(1) De vraag was groter dan het aanbod.
(2) Dat was meer dan waarop ik had gerekend.

ALS wordt gebruikt wanneer er in een vergelijking sprake is van gelijkheid:
(3) De vraag was even groot als het aanbod.

U gebruikt ALS ook indien er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid':
(4) Zijn salaris was twee keer zo hoog als het mijne.

Dat veel mensen dat door elkaar halen, lijkt mij niet zo vreemd als je naar die regels kijkt.
Ik vind het ook vreselijk klinken als iemand iets zegt als:
Dit is groter als dat.

Maar correct en verzorgd taalgebruik wordt door veel mensen onnodig gevonden. Te moeilijk, te veel moeite.
En misschien wordt er op scholen te weinig aandacht aan gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat laatste sowieso. En het verschil merk ik al heel snel. Ik ben 18 jaar, maar de meeste jongeren die 16/17 jaar zijn, die kunnen het al niet fatsoenlijk zeggen..Ik denk dus dat de oorzaak bij de scholen ligt.
Bedankt voor het antwoord!