Waarom krijgt men een titel voor je naam als je een bepaalde studie hebt afgerond?

Is dit uit praktische reden ontstaan, of zegt dit iets over iemands status? Waarom wel hoger geschoolde mensen en niet lager geschoolde mensen?

Iemand die er hard voor heeft gewerkt om bijvoorbeeld timmerman te worden mag dit uiteindelijk niet ( als erkende titel ) voor zijn naam zetten. Terwijl zo iemand er misschien net zo hard zijn best voor heeft gedaan, maar simpelweg minder leer-capaciteiten heeft dan bv iemand die advocaat is. Je zou toch ook gewoon TM ( timmerman ) met trots voor je naam moeten kunnen zetten als erkende titel.....? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak bestaat er een beroepsvereniging. Je kan dat bij de naam van je bedrijf zetten:"Erkend timmerbedrijf".
Een andere mogelijkheid is om je bedrijf te laten certificeren, dan kun je erbij zetten 'met ISO-9001' of iets dergelijks.
Een klant heeft liever met een bedrijf te maken, dan met een enkele persoon. Dit vanwege de continuïteit. Maar je kan natuurlijk als eenmansbedrijf wel aan dit soort erkenningen komen.

Het beste antwoord

Er zijn zeker 3 soorten titels.
1: Op grond van erfrecht en afkomst (Graaf, Hertog, Koning(in) , Baron, Jonkheer etc)
2: Op grond van je functie: Weledelgestrenge (rechter) , Professor (benoemd als hoogleraar) , uwe eminentie (benoemd als bisschop), etc.
3: Op grond van scholing:ra, dra, drs , dr ,mr, ing, master etc.
deze geven aan dat je een bepaald niveau in een vakgebied hebt bereikt. Ze geven niet aan hoeveel inspanning het je gekost heeft om dat niveau te bereiken en ook niet of je die opleiding cadeau hebt gekregen (inholland affaire)

Onder de laatste categorie kan je ook wegens verdiensten een ere titel krijgen (ere doctoraten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom zijn deze titel er? Is dit om onderscheid te maken tussen bepaalde mensen? Waarom krijgen lager opgeleide mensen geen titel voor hun naam als zij hun studie hebben afgerond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We plaatsen toch alles en iedereen in hokjes. Die titels helpen daarbij. J zou er ook uit moeten kinnen afleiden of iemand met kennis van zaken spreekt...hoewel dat vaak tegenvalt als bv een dr in de nederlandse letteren iets gaat roepen over milieu. O ja: De aanspreek titel is nog altijd "weledel" voor iemand die geen andere titel heeft. Dus ook die mensen hebben een soort van titel... In de IT industrie heb je nu heel veel "gecertificeerden". mcse bv. In mijn tijd bestond er amper opleiding in de IT...en zonder titel kon het werk ook uitgevoerd worden. ps Ik heb liever een vakman dan een zak vol opgeblazen lucht trouwens. Iemand die zijn titel gebruikt voor een totaal ander vakgebied gebruikt dan waarin ie gestudeerd heeft acht ik vaak lager dan een gewone vakman. Liever dus de boswachter over milieu dan de dr in de letteren...

Andere antwoorden (5)

Dat is om aan te duiden hoe hoog je in rang staat in je functie, zo heb je dokter, dokterandus en professor
Elk daarvan heeft een eigen rang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik. Maar wat is daar het nut van? Of het dat de enige reden, zodat je weet wie wat is..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Professor is een ere titel zegt weinig over je opleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Professor is een aan een functie gekoppelde titel. En daarmee dus geen eretitel. De enige eer daaraan is dat het nog steeds als zeer eervol beschouwd wordt om als hoogleraar benoemd te worden. Wel een eretitel is een "eredoctoraat" zoals Jamey en Adam van de mythbusters hebben gekregen voor hun popularisering van de (technische) wetenschap ...kortgeleden bij de UT uitgereikt bgv het 50 jarig bestaan van die UT.
je hebt dit niet alleen in hogergeschoolde vakgebieden.

een kok is bijvoorbeeld eerst leerling (student) wordt dan zelfstandigwerkend kok (doctorandus) en kan dan chefkok ergens worden (doctor/hoogleraar) en ook nog SVH Meesterkok (bijzonder hoogleraar).

Bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zegt iets over iemand zijn status.

Omdat timmerman geen HBO opleiding is krijg je ook geen titel. Titels worden alleen aan HBO'ers of hoger gegeven.

En dit vind ik ook terecht. Het gaat niet er niet om of iemand harder zijn best heeft gedaan. Maar het gaat erom dat iemand met een titel meer dan zijn vak af weet dan een MBO'er.
Ik ga over een jaartje HBO Autotechniek doen en dan krijg ik de titel ING. Iemand die MBO autotechniek gaat doen weet uiteindelijk minder van een voertuig dan ik.
En als je graag een titel wilt kan je altijd vanuit het MBO naar het HBO. Dan krijg je een verdiende titel aangezien je dan meer van een voertuig afweet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een graad is iets anders dan een beroep. Een titel als MSc (equivalent aan drs.) of Dr., verwijst naar een wetenschappelijke graad die iemand heeft gehaald. TM voor timmerman zou dus niet in die lijn staan: een graad gaat over het behaalde (wetenschappelijke) kennisniveau.

Er bestaan ook titels die verwijzen naar iemands beroep. Die zijn soms beschermd bij de wet, maar soms ook niet. Iemand die bijvoorbeeld geschiedenis heeft gestudeerd, mag de titel MSc (Master of Science) voeren. Dat zegt echter niets over zijn vakgebied. Hij zou dan de titel van historicus kunnen voeren, maar dat is geen beschermde titel. Iedereen mag zich dus historicus noemen. Zo mag ook iedereen zich timmerman noemen. Of psycholoog, makelaar, of internetspecialist. Soms biedt aansluiting bij een beroepsvereniging dan soelaas om duidelijk te maken dat je voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Geen idee hoe dat werkt voor een timmerman, maar ik kan me voorstellen dat iemand zichzelf kan presenteren als (bijv.): "Timmerman aangesloten bij het Nederlands instituut voor timmerwerk." Als zo'n instituut alleen leden toelaat die een beroepsopleiding tot timmerman hebben voltooid en bovendien voldoen aan bepaalde eisen voor nascholing, en een goede onafhankelijke klachtencommissie heeft, weet de klant dat hij van zo'n timmerman goed werk kan verwachten.

Beschermde titels worden vooral afgegeven bij beroepen waarvoor een HBO- of WO-opleiding nodig is, maar niet uitsluitend. De titels verzorgende IG bijvoorbeeld, of apothekersassistent, zijn ook beschermd. Graden worden alleen afgegeven binnen het hoger onderwijs, daar moet je dus minimaal een HBO- of WO-opleiding voor hebben gevolgd.

Er valt best iets voor te zeggen om ook voor ambachtelijke beroepen een graad te creëren. Je zou kunnen zeggen dat de wetenschappelijke wereld al een manier heeft om aan te geven dat iemand een bepaald niveau van kennis en kunde in zijn of haar vakgebied heeft bereikt, en dat de ambachtelijke beroepsgroepen dat ook zouden kunnen doen.

Ik vermoed alleen dat eventueel nieuw ingevoerde titels weinig gebruikt zullen worden, omdat dat bij huidige titels ook steeds minder wordt. In de informele communicatie worden titels nauwelijks meer gevoerd, en van de wat minder voorkomende titels weten mensen vaak niet eens waar het voor staat :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een meerderheid van de Tweede Kamer is het helemaal met je eens en heeft vandaag besloten dat vakmensen voortaan ook een meestertitel mogen voeren:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11115971/___Vakman_is_meester___.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha TOP! ;)
Pieter2011
12 jaar geleden
Jaah, ook politici houden de vragen en antwoorden op deze website nauwlettend in het oog!