Welke opleidingen zijn er in het Toerisme?

Hallo,
Ik zit op het VMBO en heb tl, dat zou nivo 4 zijn op het MBO alleen, ik wil graag later iets in het toerisme doen.
Het lijkt me fantastische om vliegtuigstoelen te boeken en naar hotels gaan in het buitenland om kamers te boeken voor de gasten.
Maar k heb geen idee welke opleidingen ik daar voor moet doen, en welke scholen er zijn?

groetjes Valerie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

ik heb een paar voorbeelden:

Opleiding mbo toerisme

accountmanager in het toerisme
business travel
inkoper reizen
ondernemer / eigen reisbureau
projectmanager events
reisadviseur
reisleider
toeristisch manager
touroperator

maar dit verschild per school welke opleidingen je kan volgen want er is veel meer dan dit. het beste is dat je een afspraak maakt met je decaan van de school. zei weet hier alles van en kan je enorm goed helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat je een afspraak maakt met de decaan van je eigen school*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er vanaf of je dat doel op MBO of HBO nivo wilt gaan aanpakken. En er zijn veel verschillende opleidingen op dat gebied. En "vliegtuigstoelen boeken" en "kamers boeken voor gasten" is wel wat simpel gesteld.

Dus begin eerst eens met lezen van de informatie op onderstaande sites:

MBO opleidingen (kijk onderaan de pagina):
http://www.mbostart.nl/mbotoerisme/

HBP opleidingen:
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/horeca-recreatie/toerisme-en-recreatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beginnen met de MTRO (Middelbaar Toeristisch Recreatief Onderwijs). Hiervan zijn er verschillende in Nederland.
In het derde jaar kies je een specialisatie: het zij reisleiding/animatie, hetzij de SEPR richtingen voor reisbureau's e.d.

Als je de MTRO hebt afgerond, dan kun je eventueel nog doorstromen naar de HTRO in Leeuwarden of de NHTV (Nederlands Hogeschool voor Toerisme en Verkeer) in Breda.
Mocht je na de middelbare opleiding een iets korter opvolgend traject zoeken, dan zou je ook nog terecht kunnen bij de TIO, maar volgens mij is dat een particuliere school en best prijzig.

Voor het vliegtuigstoelen boeken heb je genoeg aan de MTRO. Mocht je naar het buitenland willen gaan om kamers in te kopen, dan moet je ofwel eerst enkele jaren in het toerisme werken en dan langzaam doorstromen tot product manager, of je moet de hogere opleiding doen en instromen als assistent-productmanager.