Ik heb faalangst, hoe kan ik me toch goed voorbereiden op een debat, zonder dat ik weet wat de tegenstander gaat zeggen?

ik heb morgen een debat, het is opgebouwd uit een: opbouwbeurt, verweerbeurten en een slot. Ik heb 1 verweerbeurt en het slot. In het slot moet ik gewoon een samenvatting geven van het debat en onze conclusie. In de verweerbeurt moet ik reageren op de tegenstander. Dit kan ik niet voorbereiden omdat ik nog niet weet wat de tegenstander gaat zeggen. Helaas heb ik nog al last van erge faalangst. En zonder voorbereiding klap ik volledig dicht. Hoe kan ik me hier toch goed op voorbereiden? Het debat gaat over de stelling: euthanasie moet verboden worden. Ik ben tegen de stelling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook last van faalangst, daar hebben heel veel mensen last van. Probeer altijd rustig te blijven en weet je: als je een keer iets fout zegt dan wordt je echt niet meteen uitgelachen. Gebeurt dit toch omdat er een of ander rotkind in jouw groep zit: het boeit niet. Laat een paar kinderen die lachen niet bepalen hoe jij je voelt of gedraagt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ging wel goed!, de klas hield er rekening mee dat ik faalangst had. Toch klapte ik wel vaak dicht. Dus ben wel heel erg blij dat het voorbij is

Het beste antwoord

Allereerst vind ik het tof van je dat je met je faalangst toch zo’n uitdaging aangaat. Als je dit vaker doet en als heb een beetje naar jouw tevredenheid gaat, vermoed ik dat die angst wel minder zal worden.

Denk diep na over het onderwerp. Controleer of je betoog een goed logisch fundament heeft. Zorg dat je krachtige voorbeelden kunt aandragen die jouw betoog kunnen onderstrepen. Probeer goede antwoorden te verzinnen op voor de hand liggende aanvallen op jouw betoog. Ga niet helemaal mee met de gedachtegang van je opponent maar selecteer een van je antwoorden die je wel weet en die je er het beste bij vind passen. Dit tenzij je ervan overtuigd ben dat je op dat moment een briljante ingeving hebt om de aanval van je opponent te weerleggen. Hou nog een aantal voorbeelden paraat tijdens de verweerbeurt, wat cijfers ofzo.

BTW: Ik vind het ook goed dat er in bepaalde gevallen van euthanasie gebruik kan worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maak een overzichtelijke lijst van je argumenten en verdiep je in het onderwerp. Je zou de argumenten ook apart op kaartjes kunnen schrijven, dat ziet er beter uit dan een groot vel papier. Het is slim om ook argumenten voor de stelling te zoeken en alvast te kijken hoe je die eventueel zou kunnen weerleggen.

En tijdens het debat: Kijk niet naar de mensen die je zenuwachtig maken. Vraag aan goede vrienden of ze een beetje verspreid willen zitten door de klas en kijk hen aan: Zo lijkt het alsof je tegen het hele publiek praat terwijl je alleen naar je vrienden kijkt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We moesten al een betoog schrijven over dit onderwerp dus heb me er zeker al in verdiept. Heb er zeker wat aan!, pff ben wel zenuwachtig, iemand nog tips voor zenuwen?
probeer te bedenken wat je tegenstander gaat zeggen. Wat je tegenstander gaat zeggen zal vaak het tegenovergestelde zijn van wat jij vindt Bij alles wat hij kan zeggen bedenk je jou reactie. Zo verklein je de tijd dat je nadenkt voor je reageert. Wanneer je naar de wenkbrouwen kijkt van iemand, lijkt het alsof je hem/haar aankijkt, zonder dat je die priemende ogen op je gericht voelt.
maak je fysiek groot, zit rechtop, maak je breed. Zo kom je zeker over wat het je tegenstander afschrikt. (denk aan een pauw die zijn veren opzet)
succes, laat ons weten hoe het was.