Er is natuurlijk lesmateriaal dat tijdloos is: Martin Luther King, Ghandi, 9/11, Holocaust, oude filosofen, enzovoort, maar er is zeker gedateerd materiaal in lesboeken te vinden. Een contract met een uitgever van lesmethoden duurt 4 jaar, maar na die vier jaar mag je verwachten dat de uitgever zijn methodes geactualiseerd heeft. Uiteraard zijn veranderingen die net na de uitgaven plaatsvinden in de wereld niet meer mee te nemen in de uitgave en daardoor kan een methode erg gedateerd overkomen. Stel je voor dat je op 1 september 2001 een nieuwe methode uitbrengt en op 11 september 2001 gebeurt er een ramp, dan kun je als uitgever niets meer veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij maakt het niet uit heb zelf op meerdere scholen gezeten en daar was maatschappijleer allemaal nog ouder dan 2006,

Het kan zijn dat er wat nieuwe dingen niet instaan maar misschien vertelt je leraar dat wel er bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor.
Er zullen heus wat dingen verouderd zijn door veranderingen in de maatschappij, maar dat is op te lossen door te praten over wat je leert. Je leert niet alleen uit boeken, maar ook van de docent en van elkaar. En je kunt zo samen tot de conclusie komen dat bepaalde dingen inmiddels anders zijn dan toen het boek werd geschreven. Maar het is niet zo dat 2006 zo lang geleden is, dat er niets meer van klopt.
Je kunt moeilijk van een school verwachten dat die om het jaar nieuw lesmateriaal aanschaft, daar is simpelweg geen geld voor. Meestal geldt er een afschrijfperiode van 15 jaar voor een lesmethode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, 15 jaar?? Typefoutje denk ik, want vijf jaar is redelijk gangbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's geen typfoutje. Ik weet niet hoe het in het middelbaar onderwijs is, moet ik toegeven. Maar ik werk in een basisschool, en daar wordt echt ABSOLUUT niet elke 5 jaar voor alles een nieuwe methode aangeschaft! Geen idee waar het geld vandaan zou moeten komen!
Het meeste is wel acceptabel, maar de hoofdstukken over politiek zijn wel erg verouderd! Een goede leraar zorgt gewoon voor extra aanvullend actueel materiaal. En dan is het geen probleem.
Er is gewoon geen geld om elk jaar nieuwe methodes aan te schaffen. Volgend schooljaar is het waarschijnlijk weer tijd voor nieuwe boeken.