wat betekent als iemand te weinig inzicht heeft ?

ik volg vmbo -gt opleiding (examenjaar) en kreeg van mijn mentor te horen dat ik weinig inzicht heb. Wat wordt hiermee bedoeld ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag het je mentor.
waarschijnlijk doelt hij op vakken,
waar je niet laat zien dat je de stof echt begrijpt,
maar alleen probeert te herhalen wat de leraar heeft verteld
zonder precies te weten wat je doet.

Antwoorden (5)

dat je dingen die je niet letterlijk kunt leren, niet goed snapt.
je kunt ws niet zo goed "tussen de regels doorlezen".
inzicht is iets wat je van nature wel of niet hebt en is moeilijk aan te leren.
naar mate je ouder wordt, kun je door levenservaringen, soms wel wat meer inzicht krijgen.
gewoon omdat je leert van hoe je in het verleden met bepaalde situaties omging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet logisch nadenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo die minnen? Ik vind dit een korte maar krachtige beschrijving. Als je niet logisch kunt beredeneren met de theorie die je geleerd hebt, en de theorie op die manier kunt toepassen in nieuwe situaties, is inzicht niet je sterkste kant, en dat is wat hier staat.
Inzicht, daar bedoelen ze - denk ik - vaak mee dat je iets wat je geleerd hebt ook kunt toepassen in situaties die je nog niet eerder tegengekomen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inzicht is n.m.m. dingen in hun onderling verband kunnen begrijpen.
Feitjes leren is één, ze in hun onderling verband kunnen brengen en toepassen op vergelijkbare zaken is een ander.
Vraag eens aan die mentor om voorbeelden, wat je wel en wat je niet goed antwoordt.
Als een mentor kritiek op jou heeft en jij begrijpt die kritiek niet, dan moet je niet in jouw schulp kruipen en denken dat JIJ dom bent, want als hij kritiek heeft moet hij ervoor zorgen - als goed docent! - dat jij die kritiek ook snapt.
Dat geldt voor elk gesprek, elke communicatie: zorg dat de ontvanger van de boodschap die boodschap niet alleen hoort, maar ook begrijpt, er wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inzicht is begrijpen. Bij wiskunde is het een som uit het boek maken en als de waarden veranderen de som nog steeds begrijpen. Bij een taal is het begrijpen dat er verschillende vervoegingen zijn. Als je geen inzicht in de lesstof van een bepaald vak hebt, dan is het heel moeilijk om in zo'n vak erg goed te worden.