Wat is er nu zo anders aan het rekenonderwijs dan vroeger?

In de Volkskrant van vandaag (1 december 2011) wordt aan ouders aangeraden om hun kinderen niet te helpen bij het vak Rekenen. Frederik Smit, onderzoeker naar ouderbetrokkenheid bij researchinstituut ITS in Nijmegen, zegt in de krant onder meer 'De manier waarop ouders zelf het rekenen hebben aangeleerd is zo anders dan wat nu op school wordt geleerd, dat de kinderen al snel hopeloos verdwalen.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3059045/2011/12/01/Ouders-help-je-kinderen-vooral-niet-met-rekenen.dhtml

Wat is er nu dan zo anders in het rekenonderwijs dan vroeger?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er in de tussentijd manieren zijn uitgevonden om kinderen het makkelijker uit te leggen. De ouders kennen die manieren niet maar de leerkracht wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar volgens mevrouw Bijsterveldt moet het wel!

Het beste antwoord

Basisscholen geven tegenwoordig rekenonderwijs volgens de zogenoemde realistische methode. Dat houdt in dat het kind uit meerdere manieren kan kiezen om tot een oplossing te komen. De ouderen hebben nog veelal gerekend volgens de traditionele methode van legio rijtjes sommen maken met maar één manier per type som om het antwoord te vinden. De discussie over welke manier de beste is steekt weer de kop op nu er zoveel te doen is over de verminderde rekenprestaties van de jonge generaties.
12 jaar geleden
Antoni
12 jaar geleden
Dank voor je duidelijke antwoord en de link naar de website met meer informatie!

Andere antwoorden (5)

Vroeger hoofdrekenen, nu rekenmachine.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze leren veel meer hoofdrekenen dan wij vroeger. Pas op de middelbare school gaat het 'fout'. Maar toen mochten wij voor de basis OOK al een rekenmachine gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Op de middelbare school gaat het pas 'fout'." vind ik een onterechte opmerking Marleen.
De rekenmachine wordt op de middelbare school (althans, op mijn niveau, ik weet niet hoe het op VMBO/Havo zit) alleen gebruikt om berekeningen uit te voeren die je echt niet uit je hoofd kunt doen. Het gaat er bij wiskunde om dat je de juiste stappen onderneemt om tot een antwoord te komen. De rekenmachine vertelt jou niet hoe je een opgave uit moet rekenen, dat moet je toch echt zelf verzinnen. Rekenen (basisschool) en wiskunde (middelbare school) zijn twee compleet verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar ook de aanhalingstekens ; lezen valt je blijkbaar moeilijker dan rekenen ;-)
ik vind het absoluut niet verkeerd om zowel basisberekeningen waar veel tijd in gaat zitten als ingewikkelde berekeningen die nauwelijks uit je hoofd kunnen op een machientje in te kloppen. Wiskunde en rekenen zijn inderdaad twee verschillende takken van sport.
Ik betwijfel ook dat dat (de rekenmachine) de reden is dat mensen niet meer kunnen rekenen. Lijkt me meer luiheid en desinteresse.
Daarom heb ik dit antwoord ook een minnetje gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen gebrek aan leesvaardigheden, slechts een andere interpretatie. Met aanhalingstekens kun je ook een verzachting aangeven: je vindt het gebruik van rekenmachines in het middelbaar onderwijs niet positief, maar 'fout' vind je een te zware bewoording. Aldus mijn interpretatie. Na jouw korte toelichting kan gesteld worden dat we het eens zijn met elkaar.
Staartdeling doen ze niet meer aan. Soms help ik mijn kinderen met zowel taal als rekenen en...? Snap het zelf bijna niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is hek een kwestie van de juiste toetsen indrukken, op je zakjapannertje en vroeger moest je die berekeningen uit je hoofd stapje voor stapje zelf doen en op papier (en in mijn geval zelfs met een griffel op een lei) neerschrijven.
Ook werd er veel aan hoofdrekenen gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op de basisschool nooit een rekenmachine aangeraakt. Ik kan mij nog herinneren dat we ons zo verheugden op wiskunde op de middelbare school, omdat 'je daar alles met de rekenmachine uit mocht rekenen'. Ook mijn zusje (nu groep 8) heeft nog nooit een rekenmachine mee naar school genomen en moet behoorlijk veel hoofdrekenen, en niet eens op laag niveau. Dus tenzij onze school gigantisch 'achterloopt', is dit antwoord niet terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wees blij, zo leert ze tenminste echt rekenen.
HEEL in het kort :
Wij leerden vroeger op school 'kunstjes' zodat je de juiste uitkomst van het sommetje kreeg.
Nu moeten kinderen INZICHT krijgen in wat ze doen en waarom, en verschillende methoden leren om het zelfde effect te bereiken, maar dan 'terwijl ze snappen waarom'.

Dat maakt helpen met rekenen zelfs op de basisschool tegenwoordig niet makkelijk.....

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik ben hier met mijn beide dochters op school tegenaan gelopen ; dat wij ze bet konden helpen met rekenen, maar dan door ONS kunstje te leren ; dat strookte totaal niet met de op school geleerde methode, en was vaak alleen maar nog verwarrender. Dus tenzij je zelf snapt / weet wat ze op school doen, kun je inderdaad beter niet proberen te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan snap ik niet waarom de doorsnee puber tegenwoordig slecht is in hoofdrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij bewijs dat de gemiddelde 'puber' nu slechter is in hoofdrekenen dan de gemiddelde 'puber' 'vroeger'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof de doorsnee volwassene daar zo goed in is.....
Ik ben een van de weinige mensen die ik ken die aan de kassa op de maximaal een euro nauwkeurig weet wat de boodschappen in het karretje gaan kosten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn dan wel meestal die volwassenen die de huidige methode gekregen hebben, het realistische rekeken. Voor de meesten geldt dat eerst iets doen , trucjes, en later begrijpen het best werkt. Slechts weinigen is het werkelijk abstract denken gegeven..2-5%...degenen die goed topdown leren dus. Die hebben wel voordeel van eerst begrijpen en dan gaan doen. Vergelijk met leren lopen: Eerst doen (en vallen)..trucje doen dus, later begrijp je pas welke bewegingen je moet maken om te blijven staan.
Behalve de enkeling die lang weigert te staan en te lopen en dan ineens moeiteloos de hele kamer doorloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens. De 'nieuwe' methode werkt duidelijk niet om veel MEER mensen rekenkundig/abstract inzicht te geven, slorpt dus onevenredig veel tijd op die aan nuttiger akken besteed kan worden, en de meeste mensen hebben de rest van hun leen genoeg aan een paar trucjes. Wie er feeling voor heeft, leert ook het begrip (later of en passant) wel, wie het niet heeft, krijgt het met deze methode duidelijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een algemeen advies afgeven je kind niet te helpen, is niet mogelijk, vind ik. Sommige kinderen kunnen heel goed overweg met verschillende rekenstrategieën, terwijl andere kinderen gebaat zijn bij een duidelijke rekenstrategie. Als ouders van kinderen die moeite hebben met rekenen 'helpen', dan is de kans groot dat zij het kind in verwarring brengen. Als je een kind hebt die rekenen lastig vindt, dan is het zaak zelf inzicht te hebben in de methode die de school gebruikt. Pas dan kun je je kind verantwoord helpen bij het oplossen van rekenproblemen. Immers, je gebruikt dan namelijk dezelfde manier als het kind op school voorgeschoteld krijgt. Voor kinderen die flexibel zijn, is helaas extra hul vaak overbodig. Voor hen is het juist weer een uitdaging om die 'oude' ram-en stampregeltjes te onderzoeken.
Niets of niemand zal mij beletten mijn kinderen te helpen met waarom zij vragen (als ik dat kan). Als ouder ben ik de opvoeder en verantwoordelijke voor het goed opgroeien van mijn kinderen.

Los daarvan: Er bestaan geen scholen die alle ingeschreven kinderen echt die les geven waaraan ze toe zijn. Dat is niet realiseerbaar in het huidige non selectieve schoolbestel, zeker t/m groep 8. Derhalve moeten de ouders zelf maar de lacunes aanvullen, of naast school de gewenste alternatieve "lessen"(spelen is ook leren) leveren.

Per slot is er in nederland helaas een schoolplicht...in de meeste andere westerse landen is er slechts een leerplicht...maar is er geen plicht voor de school om ook zinvol les te geven aan de ingeschreven kinderen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De echte verschillen zitten vooral in het uitgangspunt.

Nwe methode Eerst begrijpen en dan doen (realistisch rekenen).
Oude methode: Eerst doen, dan begrijpen ..tafels leren ed.

Bij de oude methode leer je ook rekenen als je het sowieso niet begrijpt, de trucjes dus. Bij de nieuwe leer je pas rekenen NADAT je het begrijpt....en aangezien de meesten niet in de wieg gelegd zijn voor topdown leren betekent dat de nieuwe methode weinig resultaat laat zien behalve bij de echte top leerlingen....maar die hadden toch wel rekenen geleerd.