Wat is er nu zo anders aan het rekenonderwijs dan vroeger?

In de Volkskrant van vandaag (1 december 2011) wordt aan ouders aangeraden om hun kinderen niet te helpen bij het vak Rekenen. Frederik Smit, onderzoeker naar ouderbetrokkenheid bij researchinstituut ITS in Nijmegen, zegt in de krant onder meer 'De manier waarop ouders zelf het rekenen hebben aangeleerd is zo anders dan wat nu op school wordt geleerd, dat de kinderen al snel hopeloos verdwalen.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3059045/2011/12/01/Ouders-help-je-kinderen-vooral-niet-met-rekenen.dhtml

Wat is er nu dan zo anders in het rekenonderwijs dan vroeger?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Basisscholen geven tegenwoordig rekenonderwijs volgens de zogenoemde realistische methode. Dat houdt in dat het kind uit meerdere manieren kan kiezen om tot een oplossing te komen. De ouderen hebben nog veelal gerekend volgens de traditionele methode van legio rijtjes sommen maken met maar één manier per type som om het antwoord te vinden. De discussie over welke manier de beste is steekt weer de kop op nu er zoveel te doen is over de verminderde rekenprestaties van de jonge generaties.

Bronnen:
http://wetenschap.infonu.nl/wiskunde/11448...

Vroeger hoofdrekenen, nu rekenmachine.

Staartdeling doen ze niet meer aan. Soms help ik mijn kinderen met zowel taal als rekenen en...? Snap het zelf bijna niet.

Tegenwoordig is hek een kwestie van de juiste toetsen indrukken, op je zakjapannertje en vroeger moest je die berekeningen uit je hoofd stapje voor stapje zelf doen en op papier (en in mijn geval zelfs met een griffel op een lei) neerschrijven. Ook werd er veel aan hoofdrekenen gedaan.

HEEL in het kort : Wij leerden vroeger op school 'kunstjes' zodat je de juiste uitkomst van het sommetje kreeg. Nu moeten kinderen INZICHT krijgen in wat ze doen en waarom, en verschillende methoden leren om het zelfde effect te bereiken, maar dan 'terwijl ze snappen waarom'. Dat maakt helpen met rekenen zelfs op de basisschool tegenwoordig niet makkelijk..... Toegevoegd na 59 seconden: Ik ben hier met mijn beide dochters op school tegenaan gelopen ; dat wij ze bet konden helpen met rekenen, maar dan door ONS kunstje te leren ; dat strookte totaal niet met de op school geleerde methode, en was vaak alleen maar nog verwarrender. Dus tenzij je zelf snapt / weet wat ze op school doen, kun je inderdaad beter niet proberen te helpen.

Niets of niemand zal mij beletten mijn kinderen te helpen met waarom zij vragen (als ik dat kan). Als ouder ben ik de opvoeder en verantwoordelijke voor het goed opgroeien van mijn kinderen. Los daarvan: Er bestaan geen scholen die alle ingeschreven kinderen echt die les geven waaraan ze toe zijn. Dat is niet realiseerbaar in het huidige non selectieve schoolbestel, zeker t/m groep 8. Derhalve moeten de ouders zelf maar de lacunes aanvullen, of naast school de gewenste alternatieve "lessen"(spelen is ook leren) leveren. Per slot is er in nederland helaas een schoolplicht...in de meeste andere westerse landen is er slechts een leerplicht...maar is er geen plicht voor de school om ook zinvol les te geven aan de ingeschreven kinderen. Toegevoegd na 6 minuten: De echte verschillen zitten vooral in het uitgangspunt. Nwe methode Eerst begrijpen en dan doen (realistisch rekenen). Oude methode: Eerst doen, dan begrijpen ..tafels leren ed. Bij de oude methode leer je ook rekenen als je het sowieso niet begrijpt, de trucjes dus. Bij de nieuwe leer je pas rekenen NADAT je het begrijpt....en aangezien de meesten niet in de wieg gelegd zijn voor topdown leren betekent dat de nieuwe methode weinig resultaat laat zien behalve bij de echte top leerlingen....maar die hadden toch wel rekenen geleerd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100