Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga naar de MBO. Wat voor opleiding moet je volgen om later naar een dovenschool te kunnen? (Ik wil op die opleiding ook gebarentaal leren).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er zijn geen MBO-scholen die gebarentaal aanbieden.

Op het HBO zijn er twee opleidingen, beide op de Hogeschool Utrecht, namelijk:
-Tolk Nederlandse Gebarentaal
- Leraar Nederlandse Gebarentaal

Als tolk vertaal je letterlijk tussen het gesproken Nederlands en de Nederlandse gebarentaal. Als leraar kun je bijvoorbeeld cursussen gaan geven aan horende ouders met een doof kind, leerkrachten, artsen, mensen die zomaar belangstelling hebben, etc. Als je de PABO er bij doet, kun je ook op een school voor Dove kinderen komen te werken, al moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat daar maar een kleine vraag naar is op de markt voor horenden. Ze nemen daar liever leerkrachten aan die zelf Doof zijn, of in elk geval de Nederlandse gebarentaal als moedertaal hebben (bijvoorbeeld omdat ze horende kinderen van dove ouders zijn). Maar als je écht wil, kan dat natuurlijk altijd.

Voor nu is het dus belangrijk dat je een MBO niveau 4 diploma haalt zodat je door kunt stromen naar het HBO, of als je 21 jaar of ouder bent kun je de 21+ toets doen om doorgelaten te worden.

Als je alvast wat gebarentaal wilt leren dan kun je een cursus voor algemeen belangstellende volgen (er zijn 3 modules die je kunt volgen, maar je kunt uiteraard ook gewoon 1 module volgen). Als je wil kun je mij je woonplaats geven en dan kan ik je zeggen waar het dichtst bij jou in de buurt die cursussen worden geven. Je kunt het ook Googlen, uiteraard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De MBO opleiding tot onderwijsassistent of medewerker maatschappelijke zorg is een goede start. Je kunt daarna doorstromen daar de gewenst HBO opleiding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding