Inkomstenbelasting 0 € betalen???

Ik heb een Eenmanszaak bedrijf vanaf Maart 2012. Nu moet ik de inkomstenbelasting doen. Ik heb de programma van belastingdienst voor ondernemers downloaden, en ik heb alle gegevens invullen. Ik had alleen een profit van 202 € netto. (een rekening gebracht van 2.019€ en een betaalde factuur van 1.817 €).

Maar in de Overzicht van de inkomstenbelasting programma, alles is 0 € en te betalen 0 € ook. Mijn bedrijf is in mijn huis en het is niet een winkel, dus geen rare dingen te verklaren. Allen de 200 € profit (dat denk ik het is in de goede plaats, omdat in "Winst-en-verliesrekening" er is mijn saldo van 200 €)

De rest van de "Boxen" heb ik NEE kiezen, omdat heb ik niks.

Ik dacht moet ik 33% te betalen van mijn profit. Waaroom er is 0 € te betalen? Ik probeer mijzelf te doen omdat het is alleen 200 € profit, dus als ik een adviseur betalen, heb ik niks :(

Misschien kan ik een boete gekrijgen als heb ik niet goed gedaan? ik ben bang!

Dankjewel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Hallo, het reken programma van de belastingdienst houd al rekening met aftrek posten dus het kan zijn dat daardoor het eind totaal op 0 uitkomt.

Voor meer info kan je hier mss wat vinden http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/ondernemersaftrek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet goed is krijg je zeker bericht van ze maar gezien het kleine winst bedrag neem ik aan dat het wel goed zit.
Daar zijn twee mogelijke verklaringen voor. De eerste is dat je ingevuld hebt dat je meer dan 1225 uur aan de onderneming besteedt hebt (in het scherm "Ondernemersaftrek" in box 1). Daardoor wordt de zelfstandigenaftrek toegepast waardoor bij de geringe winst die je hebt je belastbare inkomen tot 0 gereduceerd wordt. (Indien je een starter bent dan zal dit inkomen zelfs negatief zijn).

De andere verklaring (als je geen recht hebt op de zelfstandigenaftrek) is dat je na het berekenen van de verschuldigde belasting en sociale premies ook nog de algemene heffingskorting (en de arbeidskorting, maar die is zeer gering bij zo'n winst) van je te betalen inkomstenbelasting af moet trekken. Deze is in 2012 €2033 als je jonger dan de AOW-leeftijd bent. Dat betekent dat je per saldo 0 moet betalen.

Overigens is er in de tweede situatie wel belastbaar inkomen, en zul je, als je in het aangifteprogramma in het overzicht naar beneden scrollt, wel een betaling voor de inkomensafhankelijke zorgpremie zien die je moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Ik snap dat je graag je aangifte correct wilt indienen en dat is ook erg belangrijk. Het lijkt erop dat je een foutje hebt gemaakt. Het is voor jou het gemakkelijkste als je ons even belt op 0800-0543, optie 2 voor ondernemers en dan optie 2 voor de inkomstenbelasting.

Dan nemen we even de aangifte met je door en kunnen we het probleem oplossen.

Bob
Webcare Belastingdienst