Kan je als je licht verstandelijke beperking hebt, wel gewoon op mbo niveau bijvoorbeeld niveau 3/4 studeren en diploma halen met gemak?

Altijd een keer willen weten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit gaat over een opleiding zoals Roc enzo.

Toegevoegd na 9 minuten:
en het gaat niet over mezelf en iemand anders maar in het algemeen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn voor je!

Antwoorden (7)

Het kan denk ik wel, ze zullen natuurlijk wel een test doen hoe enthousiast je bent over die bepaalde opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is enthousiasme belangrijk bij dit voorbeeld?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de persoon in kwestie. Ieder mens is anders, maar niets is onmogelijk. Zolang je je vmbo maar in je zak hebt dan he. In Deventer zit ook een speciaal onderwijs voor mbo, dus daar heb je extra begeleiding voor de specifieke problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het wel kunnen halen denk ik...maar of dit nou met gemak gaat....Zelf heb ik ook een licht verstandelijke beperking (gevolg van N.A.H),die niet zo heel goed zichtbaar is bij mij,maar ik zit op laaggemiddeld nivo (net onder het normale nivo dus).Het aanleren van dingen is kost mij meer moeite als een "normaal" mens.Belangrijk is wel dat je de juiste mensen op het juiste tijdstip om je heen hebt want alleen dan vergroot je de kans van slagen van je opleiding denk ik.Als je nog vragen hebt kan je een PrivéBerichtje sturen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is n.a.h. en hoezo is dat belangrijk om de juiste mensen om je heen te hebben, je bedoeld een mentor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aangeboren hersenletsel.
Ja dat kan.

Om een MBO-opleiding op niveau 4 te kunnen volgen, moet je wel een VMBO(KGT) diploma hebben OF overgang van 4 naar 5 havo. Je mag dan niet geweigerd worden voor een MBO-opleiding tenzij je een hoofddoek draagt en de opleiding "beveiliging" wilt gaan volgen, of tijdens je intake-gesprek ongeinteresseerd overkomt.

Je zou niet aangenomen worden als je de opleiding niet aankon, maar dan zou je het VMBO ook niet aangekund hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens hoor Grappenmaakster!
Ik zou, net als de antwoorders hierboven, dolgraag een positief antwoord willen geven maar m.i. is de realiteit anders.
Om een opleiding op MBO niveau te kunnen voltooien moet je ongeveer beschikken over een IQ van 100 a 110 en iemand met een licht-verstandelijke beperking heeft doorgaans maar een IQ van 50 a 85.
We kunnen dus niet verwachten dat een LVB-er een MBO diploma haalt.
Een VMBO diploma is wellicht wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vzv ik weet vindt onze regering pas dat je een "startbewijs" hebt als je een mbo diploma hebt.(Havo/vwo)
Aangezien het gemiddeld iq in ons land 102 is veracht de overheid derhalve dat ook mensen met een lager iq (90+) dit diploma kunnen halen. Dat deze mensen het lastiger zullen halen en veel doorzettingsvermogen ervoor moeten hebben spreekt voor zich. En uiteraard zal het ook meer tijd kosten. Maar halen moet wel kunnen. ps Ik ken iemand die een dochter heeft met lichte handicap. Die haalt (met vertraging) de HAVO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reinier: Je zegt "Ik ken iemand die een dochter heeft met lichte handicap. Die haalt (met vertraging) de HAVO."
>Die dochter is dan niet gediagnosticeerd als LVB-er want anders was dat niet mogelijk. Het valt me op dat veel mensen 'vinden' dat iedereen alles maar moet kunnen als ze maar hard genoeg hun best doen maar helaas, voor sommige mensen zijn er beperkingen die dat onmogelijk maken, daarom heet het ook beperking.
Ik heb in het verleden weleens met LVB-ers en LVG-ers gewerkt en dan kom je er al snel achter dat IQ wel degelijk een factor van belang is. Veel van die mensen worden dagelijks overschat en dat is enorm frustrerend voor die mensen in kwestie, ze worden dan constant overvraagd op hun functioneren en dat kan veel problemen (stress met name) veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annigje Ik overvraag niemand...en ik vind ook niet dat iedereen maar alles kan. Echter, itt wat uit jouw antwoord blijkt, geef ik aan dat een bepaald niveau wel mogelijk is bij een lichte handicap mits die door andere eigenschappen gecompenseerd wordt. En ja, ik ken ook mensen die niet verder komen dan functioneren op het niveau van een kind. Ik verwacht ook niet dat iedereen die een beetje kan voetballen in het ned. team kan spelen, echter als ik 2 spelertjes met hetzelfde talent heb maakt de wilskracht en doorzetting uit bij wat dat voetballertje uiteindelijk als hoogste team zal bereiken. Voor de 1 misschien het derde terwijl de ander het eerste van die club haalt. ps 1 van de kinderen die ik ooit getraind heb heeft inderdaad een nationaal team gehaald is alleen een andere sport dan voetbal..anderen met net zoveel talent wilden er niet eens aan beginnen.
Met een licht verstandelijke beperking is het zeker niet mogelijk om "met gemak" een niveau 3 of 4 diploma te halen in het MBO. Daarvoor moet iemand immers minstens een VMBO kader diploma hebben gehaald. Aangezien veel leerlingen met een basisberoepsgericht VMBO diploma naar niveau 1 of 2 gaan in het MBO zònder verstandelijke beperking, mag je van iemand mèt een verstandelijke beperking verwachten dat die meestal hooguit een niveau 1 of 2 diploma kan halen in het MBO.
De startkwalificatie die de overheid zo belangrijk vindt is trouwens een niveau 2 MBO-diploma. En voor leerlingen met een verstandelijke beperking gaat die startkwalificatie niet altijd op. Dan wordt er een uitzondering gemaakt, zie link hieronder:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje
Dit is zeker niet onmogelijk! Bekende van mij heeft dit ook kunnen verwezelijken. Hij heeft echter moeite met communicatie etc.. Maar als je hem alleen zijn werk laat doen is hij heel geconcentreerd en netjes aan het werk.

Natuurlijk is dit per situatie anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is moeite met communicatie hebben in dit geval?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik ook benieuwd naar. Ik ken mensen die moeite hebben met communicatie met een IQ van 135.