hoe geef je een goede presentatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met powerpoint? Schoolbord?

Antwoorden (11)

Veel visueel materiaal(powerpoint ,tekeningen ,...)
Het moet boeiend zijn en niet langdradig ,je moet goed articuleren en luid praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door te weten waar je het over hebt,
ongedwongen en 'naturel'voor je groep te staan
je zorgvuldig voor te bereiden,
je goed in te lezen en info bij elkaar te sprokkelen,
door je verhaal te doorspekken met vleugjes humor
door vergelijkingen te trekken met wat er in jouw hoordersgroep leeft
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe je op de manier die in de bron te vinden is. Het heeft geen zin om iets te quoten ofzo dus ik geef je maar gewoon de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk wat je wil bereiken
Denk eerst na over het doel van je presentatie. Wat wil je ermee bereiken? Een doel kan zijn dat je informatie wilt overdragen, of dat je iets voor elkaar wilt krijgen. Wil je de nieuwe medewerkers over het reilen en zeilen binnen jouw bedrijf informeren, dan is je doel kennis overdragen. Maar sta je voor de directie om budget los te krijgen voor het fantastische plan dat je hebt bedacht, dan zul je met sterke argumenten moeten komen. Het doel van de presentatie bepaalt de inhoud.

Leef je in je publiek in
Ieder publiek vraagt om een andere benadering. Bedenk daarom van tevoren goed wie je voor je hebt. Hou je een presentatie over de nieuwe reclamecampagne voor collega’s en voor het management, dan is het gebruik van jargon en eventueel zelfs afkortingen geen bezwaar. Maar sta je met hetzelfde onderwerp op een congres voor young professionals, dan is het beter om begrippen uit te leggen en de reden van de gemaakte keuzes toe te lichten. Naast de inhoud moet je ook de vorm van je presentatie aanpassen aan je publiek. Zoals je woordkeus, stemgebruik en de inzet van hulpmiddelen.

Denk na over de situatie
Ben je bijvoorbeeld de een na laatste spreker op een congres, bedenk dan dat je publiek al redelijk verzadigd is. Probeer je presentatie dan zo interactief mogelijk te maken. Leg je toehoorders stellingen voor of vraag ze naar hun ervaringen. Ga ook van tevoren na of je wordt aangekondigd. Zo niet, zorg dan voor een goede introductie van jezelf.

Schrijf de tekst
Een goede presentatie bestaat uit een kop (inleiding), romp (eigenlijke verhaal) en staart (slot). In de inleiding leg je uit wie je bent, wat je gaat vertellen, hoe je verhaal is opgebouwd, hoe lang je aan het woord zult zijn en op welk moment het publiek vragen kan stellen. De kern bevat de meeste informatie. Het is dan ook van belang om hoofd- en bijzaken te onderscheiden zodat het publiek jouw verhaal goed kan volgen. Herhaal je belangrijkste standpunten een paar keer in iets andere bewoordingen en geef voorbeelden. Dit werkt verhelderend en zo kunnen de luisteraars de hoofdpunten beter onthouden. Afbeeldingen van grafieken of citaten kunnen je verhaal eveneens versterken. In het slot van je presentatie vat je de boodschap kort en krachtig samen.

Kies hulpmiddelen
Audiovisuele hulpmiddelen kunnen je presentatie ondersteunen. Je kunt hierbij denken aan een dvd-speler, een overheadprojector of aan het gebruik van powerpoint.

Bekijk bron voor de site:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom zelfverzekerd over. Oefen je presentatie een paar keer voor de spiegel. Zorg dat je je presentatie goed kent, anders ben je des te zenuwachtiger en zul je nog meer vergeten.
Schrijf een paar kernwoorden op, als je je presentatie uitgeschreven meebrengt dan zul je de neiging hebben je blad af te lezen. Kijk zo nu en dan naar je kernwoorden als je de draad kwijt bent, maar probeer vooral je publiek aan te kijken.
Als dat kan, is een powerpointpresentatie handig. Naar een powerpoint kijken komt professioneler over dan naar een blad kijken. Als je van het verlegen type bent, komt een powerpointpresentatie goed uit, want het komt niet zo vreemd over als je spreekt terwijl je naar de powerpoint kijkt en wijst, en op die manier kun je je publiek wat minder vaak aankijken.
Maak in het begin van je presentatie duidelijk waarover het gaat: een korte inleiding over het thema is een goede start. Daarna geef je je presentatie. Leer hem niet vanbuiten, maar lees veel over het onderwerp zodat je er veel over weet, dan zul je je presentatie niet brengen als een spreekbeurt maar eerder zoals je het aan je vrienden zou uitleggen.
Sluit af met een korte samenvatting van de belangrijkste punten, het besluit dat je daar eventueel uit trekt en, als dat gepast is, je eigen mening.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een presentatie geldt het 80/20 principe.

Het gaat erom hoe je het brengt en niet wát je zegt.
Dus hoe presenteer je jezelf, hoe kom je over, ben je relaxed, heb je humor etc.

Je kunt nog zo'n mooi verhaal hebben, maar als je zelf niet boeiend genoeg bent dan is het lang niet zo krachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed voorbereiden veel oefenen niet opeens stoppen omdat iedereen naar je kijkt en een goeie houding en naar de hele klas kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gouden regel: jij weet er het meest vanaf, en als je dat laat zien dan maalt het bijna niet meer uit wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zenuwachtig zijn. Weten waar je goed voor bent en natuurlijk in jezelf geloven. Toon veel inzet en zelfvertrouwen. Als mensen zien dat je lol hebt lijkt het ook een betere prestatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zenuwachtig bent: kijk niet naar de ogen (dan wordt je nog zenuwachtiger), maar kijk naar de neuzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door goed te presteren