Universiteiten en hogescholen kunnen voor opleidingen met een loting ook zelf studenten selecteren. Het gaat dan om een bepaald percentage van de beschikbare plaatsen. Dit wordt decentrale selectie genoemd. Aanmelden voor een decentrale selectie is een onderdeel van de aanmelding voor de centrale loting en kan via www.studielink.nl worden gedaan. De onderwijsinstelling bepaalt welke kandidaten het best voldoen aan specifieke selectiecriteria. Deze selectiecriteria stelt de instelling zelf vast. Ook de aanmelddatum voor de decentrale selectie wordt door de instelling bepaald. Let op: deze datum kan afwijken van de sluitingsdatum van de centrale loting (15 mei 2012). Daarnaast is decentrale selectie ook nog aan een aantal algemene regels gebonden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Decentrale selectie betekent dat de instellingen ook zelf hun studenten kunnen uitzoeken voor een DEEL van de beschikbare plaatsen.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studeren/selectie_aan_de_poort.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een decentrale selectie is een soort voorselectie. Je krijgt dan een opdracht thuis gestuurd (vaak een boek of een vraagstuk) die met de opleiding te maken heeft. Je krijgt een maand de tijd om dit te bestuderen. Na deze maand maak je een toets. Als je deze toets goed maakt, word je automatisch ingeloot in de studie. Het is per studie en per universiteit/hogeschool afhankelijk hoeveel mensen er worden ingeloot bij de decentrale selectie. Bij de RU Nijmegen zijn het er bij de opleiding Psychologie bijv. 225. De 225 mensen die de toets het beste hebben gemaakt worden dan alvast ingeloot. Als je niet bij deze 225 hoort, kun je automatisch meedoen aan de centrale selectie.