Hoe is het overblijven op diverse scholen geregeld?

Ik werk zelf op een basisschool, maar ben ook ouder van 2 kinderen die op een andere school zitten. Ik vind het heel opvallend dat de zaken zo verschillend geregeld zijn en dat er zo veel verschil is in de kosten.
Hierdoor werd ik nieuwsgierig naar de grote gemene deler als het gaat om overblijven.
Bijvoorbeeld: wie is verantwoordelijk tijdens het overblijven, wat zijn de kosten voor ouders, betaalt de school er aan mee, is eer professionele organisatie of wordt het door vrijwilligers geregeld, wat doet het personeel van de school tijdens het overblijven, welke activiteiten zijn er voor de kinderen, waar moeten ouders zelf voor zorgen en wat wordt op school geregeld, vindt het overblijven plaats in een klaslokaal, ergens anders in de school of op een andere plaats....
Kortom: hoe is het overblijven op de diverse scholen geregeld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is heel verschillend, de school is alleen verplicht te zorgen dat er overgebleven kan worden, hoe en wat is vrij. Bij ons op school, waar ik werk en waar mijn kinderen ook naartoe gaan, wordt het geregeld door vrijwillige ouders. Op de school waar ik eerder werkte, moesten wij als leerkrachten ook het overblijven regelen (omdat de ouders die het eerder regelden snoepjes uitdeelden om de kinderen zoet te houden) Het overblijven is altijd in een klaslokaal, en als het mooi weer is gaan ze na het eten naar buiten. Als het regent, spelen de kleuters in het speellokaal, en de grotere kinderen in klassen geloof ik. Een keer los overblijven is hier volgens mij €1,50, maar dat weet ik niet zeker, mijn kinderen blijven eigenlijk zelden over. Het kan ook dit jaar wat duurder zijn geworden. Je kunt ook een abonnement nemen, dat is voordeliger als je kind op vaste dagen overblijft.

School moet er inderdaad voor zorgen dat er overgebleven kan worden. Beleid voor het overblijven wordt gemaakt in de mr, waarin de oudergeledingen beslissen en de leerkrachten advies geven.

Ik zou haast zeggen: zoveel scholen zoveel methodes, maar dat is wel erg veel. Er zijn in Utrecht veel scholen die het overblijven hebben uitbesteed aan een kinderopvangorganisatie in een samenwerkingsverband Dit heet de tussenschoolseopvang (TSO). De school zorgt voor de ruimte. De overblijfkrachten zijn ouders en studenten die €10 per keer krijgen. De kosten voor het overblijven weet ik niet. de prijzen verschillen per school. http://ludens.nl/utrecht/tussenschoolse-opvang/

Bij onze kinderen is het als volgt geregeld ( het is een dorpsschool, met 200 leerlingen) : Er zijn 5 vaste overblijfouders die per toerbeurt aan bod komen Er wordt gegeten in de gemeenschapsruimte, alle groepen bij elkaar Er zijn altijd 2 overblijfouders aanwezig , leerkrachten bemoeien zich nergens mee De kosten per kind per keer zijn 2 euro, alles wordt van thuis meegebracht ( drinken, trommeltje brood etc) De overblijfouders krijgen 10 euro per keer als ze werken Na een half uur eten, mogen de kinderen onder begeleiding buiten spelen. Bij slecht weer is er een "overblijfkist" met speelgoed voor binnen. Er ligt op school een agenda waar je opschrijft wanneer je kind overblijft. En wat er met het verdiende geld gebeurt ( bv 30 kinderen x 2 euro is 60 euro. Kosten overblijfouders 20 euro, dus er is op 1 dag al 40 euro winst!!) dat weet ik ook niet!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100