Zijn er ook regels voor mbo-scholen m.b.t. eerder wegmogen voor de bus?

Ben steeds om 17uur vrij van school en bus gaat ook precies om 17 uur. Vanaf school naar de bus is ong. 10-15minuten. De bus die ik moet hebben, gaat maar één keer in het uur. Als ik pas om 17uur de klas uit mag, sta ik tot 18 uur te wachten en ben dan pas om 19uur thuis en dan heb ik nog niet eens kunnen eten.
In dat uur dat ik moet wachten even naar de snackbar lopen om wat te kunnen eten, is geen oplossing. Financieel gezien kan ik dat niet betalen en vanwege een allergie, mag ik dat ook niet hebben. Vanwege de allergie moet ik op vaste tijden eten en ik eet altijd om 17uur en als ik dan moet wachten tot 19:30/20:00(moet dan eerst nog eten maken), dan is dat echt te laat.
In de schoolgids kan ik er niks over vinden. Zijn er wettelijk gezien ook regels daarvoor? Ik begrijp dat ik er zelf voor heb gekozen op naar school te gaan en dan ook de lessen moet volgen, maar als ik elke keer die bus mis, kost dat veel tijd en ik kom in de problemen met mijn voeding. Nogmaals, even wat bij de snackbar weghalen of supermarkt zit er niet in bij mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Ivana
12 jaar geleden
Dat eten is niet zo'n probleem. Je kan gewoon een paar boterhammen in je tas stoppen. Deden wij vroeger ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik boterhammen zou mogen eten, zou ik dat kunnen doen, maar normale boterhammen mag ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor allergie heb je als ik vragen mag?

Antwoorden (3)

Op de deltion in zwolle is er wel zon regeling. Dan mag je om 4uur uit de les, als ik het goed heb. Maar dan moet je wel een pasje hebben die daar voor bestemd is. Je zal het eens moeten vragen bij de receptie op jouw school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen regels waar een school zich aan moet houden op dit gebied. Er is gewoon les tot dat tijdstip en dus worden de cursisten bij die lessen verwacht.
Maar hopelijk begin je 's ochtends wel wat later, of heb je tussenuren. Als je om 17.00 uur moet eten, dan zou je dat toch op school kunnen doen? Je les is dan afgelopen, je bus gaat pas over een uur. Neem eten mee van huis en eet dat rustig op in de kantine.
En wat het eerder weggaan betreft: Vaak wordt er wel geluisterd naar je argumenten, tenminste op de school waar ik werk. Dus probeer met de betreffende docenten (elke dag van de week?) te overleggen. Misschien mag je soms eerder weg, dan ben je al een eind geholpen!

Je schooltijden verrassen me trouwens aangenaam. Het MBO is wel eens negatief in het nieuws geweest vanwege de lesuitval. Maar op jouw school wordt wel degelijk lesgegeven, tot vijf uur nota bene!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua tijd zou eten op school een oplossing zijn, maar ik kan geen gebruik maken van magnetron en koelkast e.d. en hetgeen wat ik dan meeneem, zit al vanaf 8 uur 's ochtends in me schooltas. De meeste dingen die ik nog wel mag eten(vanwege allergie) moeten gekoeld en kunnen anders tot uiterlijk 12 uur in me tas zitten. Anders kan ik dat niet meer opeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je volgt blijkbaar een heel strikt dieet. In dat geval is het vast mogelijk om een brief van je arts mee te nemen naar school om gebruik te mogen maken van koelkast en magnetron in de keuken. Daar zal men op je school vast aan mee willen werken.
Het ou op school een rare bedoening worden als je de aanwezigheid van de leerlingen van het busrooster laat afhangen. Je bent wel een zielepoot zeg! Is eventueel de fiets een optie, dat moest ik vroeger ook en dan kun je er net zo lang over doen als je wil. Of kan dat niet in verband met je allergie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fiets is geen optie, de afstand is te groot daarvoor.