hoe zijn mijn leesproblemen te verklaren?

Ik ben nu bijna 15 jaar en heb moeite met lezen. Ik liep altijd een avi achter bij het lezen en vind het moeilijk om hardop te lezen. Ik heb een grote woordenschat dus dat kan het probleem niet zijn denk ik. In mezelf kan ik redelijk snel lezen maar ik merk dat het niet even snel is als mijn klasgenoten wanneer wij klassikaal voor onszelf een stukje tekst moeten lezen. Er was een periode dat ik veel boeken las en daar ook plezier in had. Maar voorlezen vind ik afschuwelijk en dat is altijd zo geweest.

Vroeger bij het afnemen van de avi niveau's ging het allemaal erg langzaam en moeizaam, ik liep vaak vast, stopte, kon moeilijke woorden niet in één keer uitspreken en bleef daar ook steken. Dat heb ik nu nog steeds wel eens. Soms gaat het goed als ik hardop moet lezen maar soms erg moeizaam. Af en toe kreeg ik ook een kaart met onbestaande woorden, samenvoegingen van verschillende klinkers en medeklinkers, dat ging vreselijk slecht omdat ik me daar al helemaal geen woorden bij kon vormen in mijn hoofd.

Af en toe lees ik woorden die er niet staan een klein voorbeeld zou kunnen zijn: koffie in plaats van koffer..

Ik heb altijd al problemen gehad met het hardop lezen van woorden, mijn snelheid van lezen en het zelf vormen van woorden in mijn hoofd die er niet staan. Ik vraag me af of dit te verklaren is. Ik doe nu 4 VWO en het belemmert mij heel erg dat ik moeite heb met lezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

misschien heb je dyslexie? op school kun je dat wel laten testen, ze kunnen je daar dan ook verder bij helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien ben je geboren in een andere land waardoor je he moeilijk uitspreekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan dyslexie zijn, al wordt dat vaak wel in de eerste klas getest (over de hele klas), maar ik kwam er zelf ook pas later bij. het kan ook zijn dat je ogen niet helemaal goed zijn, het klinkt raar en je kunt het zelf nauwelijks doorhebben maar heel veel mensen hebben hier last van.