Wat betekenen (makkelijk uitgelegd graag haha!) de economische begrippen bij een koopovereenkomst: dwang, dwaling en bedrog?

De uitleg in mijn boek is heel erg onduidelijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha?

Het beste antwoord

Dwang: de verkoper grijpt je bij je keel, en dwingt je zo zijn sinaasappel te kopen.
Dwaling: omdat je je bril was vergeten dacht je toch echt een sinaasappel te kopen, maar het bleek een citroen te zijn.
Bedrog: de verkoper heeft de citroen oranje geverfd, en wist je ervan te overtuigen dat het echt een sinaasappel is.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ter aanvulling op bovenstaand (erg duidelijk!) antwoord: Deze 3 begrippen zijn koopontbindend! Als een koper dus gedwaald heeft, gedwongen wordt of bedrogen wordt, kan hij de koop die hij voltrokken heeft, laten ontbinden.