Wat moet je studeren om in een dierentuin te kunnen werken?

Sinds ik een klein kind was leek het me leuk om in een dierentuin te kunnen werken. Ik heb alleen geen enkel idee, wat ik zou moeten studeren om zoiets (dat wil zeggen iets met dieren) te kunnen doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Geschoold werk zo rond hbo-/ wo-niveau, maar niet echt dierenarts

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/carriere-werk/opleiding-dierenverzorger.302388

Antwoorden (3)

Helemaal afhankelijk van welke functie je daar zou willen bekleden, is het van ongeschoold werk tot dierenarts.
10 jaar geleden
Een dierenverzorger moet een opleiding hiervoor hebben gedaan. In de dierentuin verkiezen ze de vierjarige MBO opleiding tot dierenverzorging. Je kunt ook een twee of driejarige opleiding doen, maar de kans om dan in een dierentuin te kunnen werken is erg klein. Een school waar je deze opleiding kunt doen is het Groenhorstcollege in Barneveld. Als je het MBO hebt afgerond, kun je ook naar het HBO doorstromen. Deze opleiding kun je alléén doen als je het MBO hebt afgerond. Je kunt jezelf dan nog meer specialiseren. Tijdens je opleiding zul je diverse stages moeten doen. Als je je wilt richten op dierenverzorger in de dierentuin, is het dan ook belangrijk een stageplaats te regelen in de dierentuin.
Je moet als dierenverzorger natuurlijk een heleboel van de dieren afweten. Je moet kunnen inschatten of de dieren ziek zijn. Je moet er een voorliefde voor hebben en je moet niet bang zijn voor hard werk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij de volgende scholen kun je een opleiding tot dierenverzorger doen. Er zijn nog wel meer scholen, maar dit zijn de bekendste.

Groenhorstcollege Barneveld: http://www.ptcplus.com
AOC opleidingen: http://www.aoc-oost.nl
Helicon opleidingen: http://www.helicon.nl
Wellantcollege: http://www.wellant.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een dierentuin zijn er niet zo veel beroepen waarbij je èn iets met dieren doet, èn waarvoor je een HBO- of WO-opleiding nodig hebt. Misschien is het beroep van Zoöloog wel het meest geschikt, als je iets zoekt wat aan jouw wensen voldoet! Daarvoor moet je Biologie studeren.

Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Zooloog staat over het beroep van Zoöloog onder meer dit:

"Beroepsprofiel zoöloog

De Zoöloog is iemand die zich verdiept in de zoölogie, ook wel dierkunde genoemd. Dit is een discipline in de biologie die dieren bestudeert. De zoölogie kent diverse onderdelen waaronder de anatomie, dierfysiologie, morfologie en populatiebiologie. De Zoöloog houdt zich dus met alle facetten van het dierenrijk bezig.

De Zoöloog bestudeert dieren en doet onderzoek naar de oorsprong en ontwikkeling van diersoorten. Ook bestudeert de Zoöloog de gewoonten, gedragingen, leefgebieden, levenscycli en populaties van dieren.

De Zoöloog kan bij diverse organisaties en in diverse functies werkzaam zijn. Zo kan de Zoöloog werken als conservator in een dierentuin of natuurreservaat. De Zoöloog ziet dan toe op de verzorging en verspreiding van dieren. Ook kan de Zoöloog zich richten op de migratie van bepaalde diersoorten en hun populatiegrootte volgen of dieren in hun natuurlijk leefomgeving observeren. Daarnaast kan de Zoöloog ook onderzoek doen naar de invloed van menselijke activiteiten op dieren en de plaatselijk dierenpopulaties. De Zoöloog helpt vaak dieren en helpt diersoorten te beschermen en probeert in zowel parken als in het wild dierpopulaties in stand te houden."

"Opleidingen tot zoöloog

De Zoöloog heeft meestal een opleiding Biologie gevolgd, vaak op wetenschappelijk niveau. Binnen deze opleiding kan de Zoöloog door het kiezen van bepaalde vakken de kant van de zoölogie opgaan en zich binnen de opleiding specialiseren."

"Organisaties waar een zoöloog doorgaans werkzaam is

De Zoöloog kan bij uiteenlopende organisaties werkzaam zijn. Zo kan de Zoöloog bij een dierentuin of natuurreservaat werken, maar de Zoöloog kan ook bij een onderzoeksinstelling werken. De Zoöloog kan hierdoor zowel in de profit als in de non profit sector werkzaam zijn."

Ook het beroep van Primatoloog is een mogelijkheid. Daarvoor moet je Antropologie of een andere gedragswetenschappelijke opleiding hebben gevolgd. De Primatoloog doet onderzoek naar primaten (apen (waaronder de mens) en halfapen) en hun gedrag.
Antoni