De opleiding Arbeidsmarkt Gekwalificeerd Assistent (AKA) is een
brede opleiding waarmee je een mbo-diploma op niveau 1 kunt
halen. De AKA-opleiding helpt je een beroepskeuze te maken en
geeft je de kans om ervaringen op te doen binnen verschillende
beroepsrichtingen. Je sluit de opleiding af met een diploma
waarmee je kunt gaan werken of verder kunt studeren in de
door jou gekozen beroepsrichting.
Tijdens de opleiding maak je een keuze uit beroepsrichtingen
zoals bijvoorbeeld techniek, zorg en welzijn.

AKA is de praktijkgerichte opleiding Arbeidsmarktgekwalificeerd
Assistent. Het is een opleiding ‘Leren Werken’ voor mensen die
liever met hun handen werken en het beste leren in de praktijk.
De AKA-opleiding leidt niet op voor een beroep of een bepaalde
branche of sector. De opleiding richt zich voornamelijk op het
leren functioneren in een bedrijf en ervaring opdoen binnen
meerdere branches en sectoren. AKA is een éénjarige dan wel
tweejarige opleiding. Het is een algemene opleiding, waarbij je
door stages of leerwerkplaatsen leert functioneren in een bedrijf.

AKA-leerlingen hebben veelal Praktijkonderwijs gevolgd of
hebben een VMBO-achtergrond en een praktische instelling. Je
kunt echter ook zonder diploma starten met de opleiding. Je
werkt bij voorkeur onder begeleiding van een leermeester of
praktijkbegeleider, je weet nog niet zeker welke opleiding je
uiteindelijk zou willen volgen bij het MBO. Voor sommige
leerlingen is deze opleiding het hoogst haalbare.
Als assistent kun je werken in allerlei soorten bedrijven en
instellingen en in verschillende branches, zoals techniek,
economie en handel of zorg en welzijn.
Je werkt onder begeleiding van een collega die ervaring heeft.
Je krijgt je opdrachten van deze collega.
Je bereidt je eigen werk voor. Je zoekt de materialen en
hulpmiddelen bij elkaar die je nodig hebt en gaat aan de slag.
En je zorgt ervoor dat je werk af komt in de afgesproken tijd.
Als assistent weet je dat het werk dat jij doet een onderdeel
is van al het andere werk in het bedrijf. Je houdt er dus
rekening mee dat anderen afhankelijk zijn van jouw werk.
Je houdt je aan de regels en gedraagt je zoals van je wordt
verwacht.

Deze opleiding is een zogenoemd maatwerktraject. Dat betekent
dat we het studieprogramma afstemmen op jouw
situatie en mogelijkheden. We gaan ervan uit dat de meeste
leerlingen deze opleidingen in een jaar kunnen afronden.
Als je de opleiding met goed gevolg hebt afgerond, krijg je het
diploma Assistent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het voor jou mogelijk is, is het beter om nog door te leren op 1 vakgebied