Hoe is het 'nerdbeeld' over hoogbegaafden ontstaan?

Ik zit in de derde en ben bijna 13, whatever? Ik ben niet sociaal gestoord en heb geen autisme. Maar het werd mij duidelijk dat er nog steeds een vreemd beeld is over hb'ers door bv. Het stuk in de Gelderlander over mijn school.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb eens een heel confronterende vergelijking gehoord over hoe HB mensen en de rest van de wereld tegenover elkaar staan.

De meeste HB hebben andere denkpatronen dan de rest (ik noem die maar met opzet niet"normale mensen").

Dat maakt dat ze op een andere manier naar dezelfde conclusie komen en vaak sneller en/of completer (maar vooral sneller).

In het werk kunnen HB's daarom ook zwaar onderkend vastlopen. Die dragen vaak dingen aan waar de rest van de groep nog niet aan toe is/niks van snapt.

Als je dat een paar jaar doet en niemand luistert nog naar je (daar heb je die zeur weer) dan knap je daar aardig op af (en 3 jaar later blijk je gelijk te hebben maar dan weet ECHT niemand nog dat jij dat ooit al riep).

De "rest" voelt zich ook vaak bedreigt door de "superieuren" en de reactie daarop kan "van zich af schoppen zijn" maw de HB pakken op het enige waar ze mogelijk gelijk of zelfs slechter in zijn: hun sociale vaardigheden.

PS Het meest confronterende deel uit het verhaal zet ik liever in een PB als je het wilt weten
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord! Ik zou het graag ook willen weten, ik ben zelf hb en wil nou eindelijk wel eens weten waar dit vandaan komt. PB zou super zijn.

Andere antwoorden (7)

Dit kom omdat hoogbegaafden anders in het leven staan ze zijn vaak goed in thoerie maar op sociaal gezien weten ze zich vaak geen houding te geven en hebben ze er geen kaas van gegeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hoogbegaafde mensen slim zijn. En de meeste mensen leren snel voor ze slim zijn. Daardoor trekken mensen de conclusie: "Hoogbegaafde mensen leren veel". Dit hoeft helemaal niet waar te zijn, er zijn genoeg hoogbegaafde mensen die gewoon lui zijn, en geen zin hebben om te leren. Maar van die hoogbegaafden hebben anderen niet door dat ze het zijn..
Beetje ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat je het een beetje snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogbegaafde kinderen zijn over het algemeen geïnteresseerd in hele andere zaken dan de meeste kinderen van hun leeftijd. Ze lezen meer boeken en hebben meer en bredere interesses. Dit wordt door andere kinderen / pubers niet altijd begrepen. Pubers houden van groepsgedrag en benoemen een ieder die zich gedraagt zoals de groep anders. Diegenen die veel bezig zijn met studeren worden dan de "nerds" genoemd. Maar als ik jou was zou ik trots zijn op zo'n benaming. Want jij komt er vast wel!

Toegevoegd na 45 seconden:
een ieder die zich niet gedraagt zoals de groep bedoel ik natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nerdbeeld is weer zo iets dat uit Amerika is komen overwaaien om de tekortkomingen van andere te verbergen.

De nerd werd / wordt in Amerika geplaagd / gepest omdat ze buiten de groep vallen, een nerd wil kennis op doen en gebruiken, de grote middenmoot heeft een hekel aan naar school gaan en wil feesten.

In de musical Grease is voor het eerst het fenomeen "nerd" duidelijk naar voren gekomen, het karakter Eugene was het buitenbeentje.

Helaas is dit fenomeen ook over komen waaien naar Nederland en wordt een persoon die beter kan en wil studeren dan de groep waarin hij verblijft als nerd afgeschilderd en ook als zodanig behandelt.

Persoonlijk heb ik liever met een nerd te maken dan met de groep middenmoters die tegen de nerd schoppen, deze laatste zijn vaak niets anders dan meelopers die niet zelfstandig iets kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg tegen mijn dochters altijd : neem later maar wraak op die meiden, als ze voor je werken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat op de werkvloer ook vaak gebeurd.
Het is heel simpel: omdat de 'extreme nerds' het meeste opvallen.

Het is in de menselijke geest ingeprogrammeerd om mensen en dingen in duidelijk herkenbare categorieen te willen verdelen. Een paar opvallend nerderige HB'en worden als model gebruikt voor een maffe film (de gestoorde professor, de puisterige brilpuber, de auti-nerd) en voor je het weet deelt de mensheid alle hoogbegaafden in in het hokje 'nerd'. De gemakzuchtige menselijke geest werkt 'nou eenmaal' zo. Een paar opvallende trekjes die van toepassing zijn op een deel van de groep worden geprojecteerd op de totale groep.

Als je HB bent zonder dat je sociaal onhandig bent, valt het op het eerste gezicht niet op en ben je niet makkelijk in een hokje te plaatsen. Maar als mensen dan in de gaten krijgen dat je wel HB bent, zullen ze toch gaan proberen nerderige trekjes op jou te projecteren.

Dit zelfde mechanisme zie je bijvoorbeeld bij boeren, Marokkaanse jongeren, autisten (Rainman), blondjes en vul maar aan.

Er is trouwens niks mis met nerds. Ik ben er zelf een ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op wikipedia staat een uitvoerige ontstaansgeschiedenis van het woord nerd. De Engelstalige versie is nog veel uitvoeriger dan de Nederlandstalige.

Verder hebben mensen de sterke neiging tot simplificatie.
Hoogbegaafdheid en nerd, zijn, (voor mij althans), twee verschillende dingen.

Een hoogbegaafd iemand, is in alle opzichten intelligent.
Een nerd slechts in bepaalde opzichten.

Ik zou bij een nerd dan ook meer iets als Asperger vermoeden.

Dus ik weet niet over wie je het hebt, maar het zou best kunnen zijn, dat alleen jij dit beeld hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hert zijn NIET helemaal twee verschillende dingen ; nerds zijn eigenlijk ALTIJD hoogbegaafd, maar zeker niet per definitie autistisch.
Alleen niet elke hoogbegaafde is ook een nerd, dat is weer een ander verhaal.
Hoogbegaafden hebben, vermoedelijk al van oudsher maar ZEKER sinds er verschillende het ontstaan van de moderne vormen van voortgezet onderwijs sinds de na-oorlogse jaren, nu eenmaal andere interesses dan 'doorsnee'- schoolgenoten. Niet allemaal, en ze zijn ook niet allemaal 'sociaal onhandig' ofzo, maar op elke school (havo-plus) zitten er wel een paar. En nu ga ik even een beetje 'generaliseren' (want elke nerd is weer anders natuurlijk).

Ze vinden het leuk om veel te lezen (en dan geen liefdesromannetjes of detectives, maar boeken en non-fictie die je een beetje uitdagen) en daar over te praten, te schaken of ingewikkelde Fantasy-spellen te spelen, ze snappen de humor van iets als H2G2, en ze zijn veel minder gevoelig voor sociale druk en peer pressure dan klasgenoten, en hebben vaak ook al jong door dat uiterlijk maar een bijzaak is en de binnenkant telt, dus met de mode gaan ze zelden mee. Als je aan al die voorwaarden voldoet , ontstaat al snel het klassieke type ´nerd´: jongen die zich niet weet te kleden, sociaal onhandig is of lijkt, veel weet en moeilijke hobby's heeft.

´Meisjesnerds´ zijn er natuurlijk ook, maar die hebben het in de regel nog een stukje lastiger, omdat ze in een (veel) kleinere groep zitten (niet zelden alleen) en met jongens omgaan op die leeftijd nog niet altijd voor de hand ligt, en de interesses lopen ook wel iets uiteen.

Daarbij moet overigens worden aangetekend dat in principe iedere nerd danwel hoogbegaafd c.q. bovengemiddeld intelligent is, maar dat niet elke hoogbegaafde ook een nerd is. (Als in : alle koeien zijn wel dieren, maar niet alle dieren zijn koeien).

Natuurlijk werkt het ook een beetje omgekeerd ; als je eenmaal 'ontdekt' hebt dat je je bij 'de nerds' het best thuisvoelt, zul je ook eerder willen leren schaken en Startrek kijken dan met je scooter bij het winkelcentrum hangen of je tijd verdoen in een kroeg waar je niet eens kunt communiceren.

Dat een groot deel (niet alle) nerds ook wat meer dan gemiddeld autistische trekjes vertonen (zonder autistisch te hoeven ZIJN trouwens, maar vooral een groot technisch inzicht brengt dat nog wel eens met zich mee) en sociaal daardoor wat minder handig zijn speelt zeker ook een rol. Dat straalt dan ook weer op de hele 'groep' af.

Zo is eigenlijk voor elke 'groep' op de middelbare school wel een totaalpakket van vooroordelen EN bestaande mechanismen terug te vinden, die in de loop der jaren eigenlijk steeds sterker is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een hele lap tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, daar heeft een beetje nerd geen moeite mee toch ? ;-)