Weet iemand een site waar je gratis een interessetest kan doen?

Ik moet over een jaar aan een studie beginnen, ik zit te denken aan het Hoger toeristische en recreatief onderwijs, maar dit is een hbo opleiding, en zelf doe ik nu met gemak het vwo. Ik wil dus een universitaire opleiding.

Ik hou van reizen, talen, organiseren, communiceren en heb een goede mensenkennis. Nu wil ik niet stewardess of tolk worden. Ik wil wel een goede baan later, die ik leuk vind.

Is er een site waar ik een intressetest kan doen, of waar ik erachter kan komen wat voor universitaire studie bij mij past?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even op je vraag te reageren:
Het is NIET raar om na je VWO een HBO te gaan doen. Als een HBO je beter ligt (of het beroep wat je met een HBO opleiding kunt gaan beoefenen) moet je een HBO gaan doen en niet een opleiding volgen op een universiteit die je niet interessant vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar ben ik het volkomen mee eens, maar zoals ik al zei gaat het vwo me met gemak af heb zelfs een klas overgeslagen, dus het hbo zal dan misschien een iets te laag niveau voor me zijn en ik wil het wel een beetje spannend houden zegmaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien, misschien niet. Ik had het op het VWO ook makkelijk (leerde nauwelijks en haalde toch redelijke punten). De uni viel gruwelijk tegen. Heel lastig (Werktuigbouwkunde) en totaal mijn interesse niet. Ik kwam op het HBO en leerde direct veel praktijk gerichter te werken i.p.v. simpelweg leren leren leren leren. Dit beviel mij stukken beter. Het ligt dus niet aan je kunnen maar aan je persoon. Laat je trouwens niet verleiden door een open dag of meeloopdag. Deze geven een vertekend beeld van de studie.

Antwoorden (4)

Deze misschien:
http://www.universiteitstart.nl/beroepskeuzetest/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb hem geprobeerd, maar mijn uitkomsten zijn niet helemaal waar ik aan zat te denken (fastfoodmedewerkster, voetballer, dj, prostitue en callcentre medewerkster...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, okeej dat is niet zo handig nee. En dat terwijl er boven staat dat het voor universitaire beroepen/opleidingen is. Niet echt handig van ze ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee precies!
Jazeker is er een site waar je dat kunt doen:

http://www.youchooz.nl/opleidingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zitten met school op www.qompas.nl dat helpt echt met oa verschillende testen, soorten studies en baankans en je salaris
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leek me een heel handige site, helaas heb ik geen entrycard...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je dat aan je mentor vragen
Studie- en beroepskeuzetest van Carrièretijger en 123test
Deze gratis online test meet een combinatie van die belangstellingsgebieden en persoonlijkheid.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfonderzoek/beroepskeuzetest

http://www.werksite.nl/studie/beroepskeuzetest

Er zijn veel gratis beroepskeuzetests te vinden op het internet. De kwaliteit van deze tests verschilt enorm omdat gratis tests minder kwaliteit hoeven te leveren dan betaalde beroepskeuzetests. Het is dus belangrijk om niet van elke gratis beroepskeuzetest de uitslag klakkeloos te geloven.

Deze site werd mij aangeraden door mijn outplacementcoach:
http://www.123test.nl/gratis-beroepskeuzetests/

Hoe betrouwbaar zijn gratis beroepskeuzetests?
Een aantal factoren kunnen je aanwijzingen geven over de betrouwbaarheid van gratis beroepskeuzetests. De lengte van de test is bijvoorbeeld erg belangrijk. Om jouw persoonlijkheid en werkvoorkeuren in te kunnen schatten is een groot aantal vragen nodig, en een beroepskeuzetest van slechts tien vragen kan dus nooit een betrouwbaar beroepskeuzeadvies geven!

Hoewel de meeste gratis tests een stuk minder uitgebreid en professioneel zijn dan betaalde beroepskeuzetests kan het wel nuttig zijn om zo’n test te doen. De uitslag van de test geeft je wel degelijk informatie over jezelf en een indicatie in welke hoek jouw ideale baan zal liggen.