Mag dit wel?

ik zal de situatie uitleggen.

we hebben project week en in de ochtend word een programmaboekje gegeven waarin staat hoe laat we waar moeten zijn. onze docent zegt ons dat we het zeer strikt moeten volgen want we hebben een strak schema.

in de ochtend hebben we een fietstocht (15 kilometer! :S) en we moeten er om 15:15 weer zijn want dan begint onze volgende les weer (de les is om 15:30 afgelopen). ik ben er om 14:45 en ik wacht netjes tot 15:15 en ga naar mijn lokaal. om 15:30 is er nog niemand te bekennen dus ik loop mijn lokaal uit blijf nog een 4 minuten hangen en ga naar huis.

net belde mijn docente me op dat ze om 15:32 aankwam (klopt dat wel??) en dat ze toen haar les alsnog heeft gedaan en omdat ik er niet was dat ik me morgen een uur eerder moet melden :S

kan ze dit maken en is het mogelijk om me dit op te leggen terwijl zij te laat was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (5)

ik weet net of het kan, maar ik vind het echt nergens op slaan!
jij bent toch goed op tijd (zelfs heel vroeg naar mijn mening) en de rest is te laat.
hoe kwm het dat iedereen te laat was? was er misschien een rooster wijziging ofzo? of was (heel toevallig) iedereen te laat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, leraren kunnen veel maken. Moreel vind ik dat ze dit niet mag. Je hebt netjes gewacht en je had ook al bij wijze van eerder op kunnen stappen. Helaas valt niet te controleren dat je wel gewacht hebt. Tenminste dat denk ik..

Ik ben van mening dat het uur inhalen onzin is en van mij hoef je niet te gaan..maar ja.. ik ben je lerares niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet als ze een programmaboekje geeft waarin de tijden staan. Als jij kan aantonen dat je er van 14:45 -15:15 was, dan lijkt me je argument heel zinnig.

Als dit is afgesproken, dan snap ik niet goed waarom de docent niet heeft laten weten later te komen en ik snap tevens niet waarom je de enige was die kennelijk te vroeg was.

Misschien kan je een volgende keer beter een briefje achterlaten.

Je zou je docent ook kunnen vragen of ze haar mobiele nummer geeft, zodat je haar kunt bereiken bij problemen zoals dit. Dat voorkomt veel problemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens vraag je ons of dat mag. Wij kunnen hierover niet oordelen. Een docent heeft natuurlijk geen absolute macht over een leerling. Ik hoop dat je dit met je docent kunt oplossen en het probleem anders aan de schoolleiding kenbaar kunt maken. Als je dat heel netjes doet, eventueel schriftelijk, heb je meer kans van slagen, dan via een emotionele reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgende keer briefje achterlaten is een hele goede tip! +1 voor de rest van je verhaal ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja allebei waar +1 maar trouwens de les duurde van 15:15 tot 15:30 en er waren ook andere leerlingen en de leraar was te laat (ik heb dus ongeveer 12 of 18 ooggetuigen P.S mijn pa schrijft een briefje voor morgen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie zou ik ook zo reageren als je docent. Tip voor als je de docent ziet: Zeg dat je het (oprecht) jammer vind haar les gemist te hebben en dat je echt hebt gewacht. Hiermee hou je de communicatie open en maai je het gras voor haar voeten weg om je verder te beschuldigen. Stel eventueel voor (als dit vaker voor kan komen) om wat mensen mobiel te kunnen bereiken. Ik ben zelf docent en zou een leerling prijzen die met oplossingen komt in plaats van meteen in de verdediging te schieten. Wat dat betreft heb je het goed verwoord in je vraag.
Er van uit gaande dat de les idd een kwartier duurde zoals je in je vraag beschrijft:

Tja; ik was zelf het soort leerling die heel hard tegen dit soort dingen in ging maar ik zat zelf dan ook regelmatig in het kantoor van de conrector. Soms won ik het argument en soms verloor ik maar ik was zelf ook niet bang om 3 maanden schoolplein vegen te riskeren voor een principe zaak en dat is niet voor iedereen aan te raden.

Leg het ook aan je ouders voor. Te laat kan gebeuren maar wachten tot het einde van de les is redelijk genoeg zou ik zeggen. Ze kunnen niet verlangen dat iedereen de hele dag blijft wachten zonder bericht. Je leeft niet voor school. Ik mag ook aannemen dat de school zelf ook richtlijnen heeft. Een leerling richt zijn dag doorgaans ook in op dat school rooster en het is naar mijn mening niet redelijk te verwachten dat leerlingen blijven wachten na afloop van de les/schooltijd op een docent die zelf (veel) te laat is.
Hoe zou je docent het gedaan hebben als je na haar les nog een andere les had gehad? Dan kan ze ook niet verlangen dat de klas vol zit. Ook een docent moet verantwoording nemen.
Ik zou zeggen: ze kunnen niet van je verlangen dat je op willekeurige momenten op de dag beschikbaar bent voor een les. Als je niet weet wanneer een les is kan je er ook niet naartoe. Je les stond gepland op 15:15-15:30 (erg kort btw) en jij had niet kunnen ruiken dat de docent op eigen houtje de les verschuift.

Mijn middelbare school hield aan dat wanneer een docent meer dan 15 min te laat was de les verviel. Om de drukte op de gangen te beperken maar ook omdat leerlingen ook wel wat beters te doen hebben dan uit hun neus peuteren. Een docent heeft nl zeker ook verplichtingen en dat schijnen sommigen (zeker de oude stempel) nog wel eens te vergeten. Kijk iig vooral de schoolreglementen er op na daar iedere school zijn eigen regels heeft. Daar zou dat beschreven moeten staan.

En niet mekkeren over een stukje fietsen van 15 km. Er zijn genoeg leerlingen genoeg die iedere dag verder moeten fietsen dan dat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste ligt dat aan de schoolregels, bij ons is er 5 minuten tussen de lessen om te wisselen en daarna moet je nog eens 10 minuten wachten voor je naar huis of de roosterkamer mag. Een leraar moet misschien wel het goeie voorbeeld geven maar een docent kan toch ook niet stipt op tijd zijn? Je had misschien iets langer moeten wachten maar ik snap je ook wel weer.

Suc6 met nablijven ;)