Hebben leerlingen het recht om te weten waarom hun leraar ontslagen is?

Bij ons is er vorig jaar een goede docent ontslagen. Het ging erg vreemd. Opeens was hij er niet meer, hij mailde ons alleen nog de uitleg die we nodig hadden. Daarna is hij nog een keer op school verschenen en daarna hebben we hem niet meer gezien. De docenten zeggen allemaal dat ze niet weten waaron hij ontslagen is. Mijn klasgenoten en ik zouden graag willen weten waaron hij ontslagen is want het was een erg goede leraar. Mijn vraag is dus of we als leerlingen het recht hebben om te weten waarom onze leraar ontslagen is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Nee dat hebben ze niet dat is iets tussen de werkgever en de werknemer.
ronron1212
12 jaar geleden
De reden tot ontslag kan een persoonlijke reden zijn. De leraar is niet verplicht om iets persoonlijks te melden aan zijn ex-leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas dat hebben jullie niet.

ik denk dat het idd een vreemde reden heeft omdat leraren over het algemeen aangeven als ze op een andere school gaan werken, met de vut gaan of wat dan ook.

kinderen en leraren hebben wel vaker een bepaalde band met elkaar, dus als er niets raars zou zijn hadden jullie het vast wel geweten.

kortom, mij lijkt het waarschijnlijk dat er iets is voorgevallen wat onverwacht was, en niet op lossen op een ander manier.
en tja, dat andere docenten zeggen niet te weten waarom hun collega is ontslagen... ja dat geloof je toch zeker zelf niet.

het is dus niets iets om aan de grote klok te hangen lijkt mij persoonlijk, maar kan me uiteraard vergissen. de geheimzinnigheid en het ploselingen is in ieder geval niet de normale gang van zaken.

misschien kunnen we wat brainstormen met zijn alles hier...
-hoe lang gaf de leeraar al les op die school
-welke vakken gaf hij
-zijn er dingen veranderd op school (andere directeur, nieuwe leerkrachten, verschuivingen van functies etc)
-was ie afwezig (vrije dagen) periode voor ie verdween
-had je het idee dat ie wel plezier had in zijn werk (geen stress door prive omstandigheden ofzo)
-is ie niet verhuisd inmiddels (dat dit de reden is, of misschien wel om een andere reden met de noorderzon vertrokken)
-gaf de leeraar ook bijles
-hoe was de band met andere leerlingen (ook uit andere klassen)
-was het een popie leerkracht, of een die zwaar op de hand lag
-viel hij ook in

kortom...... heb je meer info die je in de groep wil gooien om wat te brainstormen met andere gv-ers die hun gedachten erover willen laten gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, oei, maar wil hem ook zeker niet vals beschuldigen, maar soms komen er hele logische dingen naar boven en zekerheid heb je nooit.
misschien had je (voor je)zelf wat meer aanknopingspunten gevonden, vandaar. maar begrijp je invalshoek hoor :) het is wel een feit dat het spijtig is een vertrek van een goede leeraar. ;-)
Juridisch gezien hoeft de school noch de vertrokken leraar een uitleg te geven aan jullie waarom hij vertrokken is.

Ik vind wel dat met name de school (de leraar is er immers niet meer) een MORELE verplichting heeft om jullie een uitleg voor het ontslag te geven. Dit hoeft niet volledig en gedetailleerd te zijn, maar een globale reden lijkt mij op zijn plaats.

Bestaat er op jullie school een MZR (medeZeggenschapsRaad) met een afgevaardigde van de leerlingen? Zo ja, dan zou ik dit bij de eerstvolgende vergadering via jullie afgevaardigde aanhangig maken.

Als jullie een schoolkrant hebben, kan je daar een stuk over het ontslag van de leraar indienen. Een schoolkrant hoort niet gecensureerd te worden door de schoolleidding.

Als je het adres van de leraar hebt, kan je samen met een groepje misschien een vrijblijvende afspraak maken onder het mom: we missen U. Misschien kom je dan wel iets te weten. Het meenemen van een zelfgebakken taart doet ook nooit kwaad,

Nogmaals als de school niets wil vertellen, sta je machteloos. Maar... als je het echt graag wilt weten, kan je wel druk uitoefenen! Ik kan me voorstellen dat je je nu in een beetje frustrerende staat aangaande deze kwestie bevindt.

Toegevoegd na 4 minuten:
onder het mom: we missen U en hoe gaat het nu (interesse tonen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de privacywet kunnen en mogen werkgevers geen gegevens vrijgeven die de persoonlijke levenssfeer van werknemers, klanten of andere gerelateerde personen, kunnen schaden.

Als jullie leraar dus wegens persoonlijke redenen ontslag nam OF als hij door welke reden dan ook ontslagen werd, dan hebben jullie het recht niet om dat te weten.

Datzelfde geldt ook voor een klasgenoot die uit de school wordt gezet: de school heeft niet het recht om jullie te vertellen waar de leerling nu heengaat of wat er met hem of haar nu zou kunnen gebeuren (indien het om strafrechterlijke vervolging gaat.)

Het is niet verboden en volledig legaal om de persoonlijke contactgegevens van je leraar via het internet op te zoeken. Zo kunnen jullie hem laten weten dat jullie het jammer vinden dat hij weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een vervelend gevoel over het abrupte vertrek van een leraar. Misschien moet je tevens bij de school aan de orde stellen dat leerlingen graag op behoorlijke, persoonlijke wijze afscheid willen nemen van een vertrekkende leraar. Of heeft het daar niet aan ontbroken?