Moet ik het hele bedrag aan cursusgeld betalen als ik tussentijds stop?

Ik volg momenteel een cursus/opleiding aan een MBO school, het is een volwassenen contractonderwijs en het kost 3000 euro plus 600 euro examenkosten, ik heb afgesproken dat ik het totale bedrag in 4 termijnen mag betalen. Nu duurt de cursus normaal 24 lessen plus een examendag, ik heb er nu 2 lessen op zitten en wil toch liever stoppen. Nu vroeg ik mij af moet ik toch alles betalen of maar een gedeelte als ik nu besluit te stoppen? Ik heb de vraag ook aan de school gemaild maar het antwoord laat nogal lang op zich wachten vandaar dat ik besloot hem ook hier te stellen en misschien iemand er meer licht op kan werpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De kans dat je het resterende cursusgeld terugkrijgt is niet zo groot. Zo'n MBO school moet ook plannen, en docenten inhuren. Daar zijn ook afspraken mee gemaakt, en ze kunnen die docenten ook niet halverwege de cursus ontslaan.

Je hebt ook afspraken gemaakt over de betaling, dus je zult ook een afspraak hebben gemaakt dat je de cursus zult volgen. Je zult de algemene voorwaarden moeten raadplegen. Die heb je gekregen toen je de cursus begon, of kun je raadplegen via internet. Daar zal vast een hoofdstukje gaan over het voortijdig beeindigen van de cursus.

Misschien maak je kans, als er voor jou zeer zwaarwegende redenen zijn, zoals ziekte, verhuizing, of andere gewijzigde omstandigheden. Maar dan nog, zal het afhangen van hoe coulant de MBO opleiding zal willen zijn.

Als het antwoord te lang op zich laat wachten, neem dan even telefonisch contact op, en leg de situatie uit. Dan weet je waar je aan toe bent. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo belangrijk of je al iets betaald hebt of niet. Het gaat erom of de MBO school een vordering heeft. En die hebben ze waarschijnlijk, omdat je een contract hebt getekend. Ze kunnen je dus wel degelijk dwingen, met dat contract in de hand. Ik vind het overigens ook best wrang hoor, dat je moet betalen voor lessen die je niet volgt, maar als ik een abo afsluit bij een provider voor mijn mobieltje met de looptijd van een jaar, dan moet ik ook een jaar lang betalen. Ook als ik geen zin meer heb in het abonnement. Zo gaat het ook bij verzekeringen, autorijlessen, en andere cursussen, zoals b.v. op een muziekschool. Je kunt dus alleen maar hopen op de coulance van de school, maar juridisch sta je helaas niet sterk, voor zover ik dat nu kan overzien.