Iets verhullen. Schuil houden. Niet aangeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je iets verteld kan je vertellen wat je wilt vertellen en datgene dat je niet wilt vertellen dat verbloem je. Je laat het dan weg. De waarheid wordt ook wel verbloemd. Die wordt dan bewust weggelaten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Corr; vertelt
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt amc. +

Andere antwoorden (4)

Je kunt zoals men zegt de waarheid verbloemen. Dat betekent dat je niet de waarheid verteld maar een halve waarheid of geen waarheid.
Het is hetzelfde als men zegt dat iemand liegt maar dan op een iets nettere manier. (Komt wel op hetzelfde neer, dat dan weer wel.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets op zodanige wijze vertellen dat niet duidelijk wordt dat het eigenlijk een slechte zaak is. Het minder ongunstig voorstellen dan het in werkelijkheid is.
Amadea
12 jaar geleden
Wel toegeven dat iets bestaat, maar het als veel minder erg voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbloemen betekent letterlijk: met bloemen versieren.
En in dit geval mooi voorstellen, bemantelen, verschonen.
Door de zaak mooier voor te stellen dan ze is verbloem je de waarheid.