Vergoed UWV je cursus als je in de ww zit?

Wegens niet verlengen van mijn contract ga ik me inschrijven voor de ww uitkering. Maar ik wil een andere richting op en daarvoor een cursus volgen, maar heb me inmiddels al ingeschreven voor die cursus en al betaald kan je die nog vergoed krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Altijd vooraf contact opnemen met het uwv dan weet je het zeker en kom je niet voor teleurstellingen te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Ik wou dat namelijk ook . Maar had vooraf contact opgenomen. Hun wouden eerst dat ik een werkervaring op ging doen. Om te kijken wat ik wel en niet kon. Ze willen namelijk dat als je een cursus doet op hun kosten dat je er wat aan heb en met het diploma van de cursus weer aan de slag kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring van een werkloze vriend die om zowel zijn vakkennis bij te houden als zijn bestaande bevoegdheid en erkenning in stand te houden een opfriscursus moest volgen weet ik dat hij daarvoor een paar honderd euro moest betalen en het geld niet van het UWV kreeg vergoed.
Dat is m.i. niet bepaald stimulerend en ondersteunend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom vind jij dat zou? Als ik als werkende een bepaalde cursus wil gaan doen om wat hogerop te kunnen komen en die dan naast mijn werk ga doen en zelf moet betalen......dat is gewoon niet eerlijk. Ik ben wel van mening dat er na inkomen berekend kan worden, zodat het voor iedereen haalbaar blijft.
Weet je wat pas niet stimulerend is? Dat onze buurvrouw inplaats van 2x 3,5 uur in de week werken, beter thuis kan blijven, dan houd ze meer geld over dan dat ze die uurtjes werkt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover je reactie voor mij is te begrijpen:
- Het ging, zoals gezegd, niet om een cursus om hogerop te komen, maar om permanente educatie om de bevoegdheid en erkenning te behouden om de kansen op de arbeidsmarkt te behouden in het beroep waarin hij werkloos was geworden.
- Over je buurvrouw. De relevantie van je reactie over haar m.b.t. de gestelde vraag begrijp ik niet.
Op grond waarvan jij denkt dat het voor jullie buurvrouw financieel gunstiger is om thuis te blijven dan te gaan werken is niet duidelijk gemaakt. Welke argumenten/onderbouwing heb je voor jouw stelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus meningen zonder argumenten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermeld helemaal nergens dat mijn reactie ook maar iets met jou stelling te maken heeft. Ik geef alleen mijn voorbeeld.
Ik vind het voorbeeld van uw vriend een goed voorbeeld omdat het zo ook juist is. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen opleidingen en opfriscursus. Iemand die wel werkt moet deze opfriscursus waarschijnlijk ook doen (?) maar nogmaals, het zo wel redelijk zijn dat er vanuit inkomen berekend wordt wat de cursus zou moeten kosten, dus per persoonlijke situatie kan de prijs dan verschillen, dat zou ik redelijk vinden.
Maar hierop kreeg ik van jou geen reactie. Ik kreeg alleen maar felle kritiek op mijn reactie.... Wat betreft de buurvrouw, daar weet ik natuurlijk niet de exacte bedragen van, maar wat ze mij vertelde, wat ik dus voor waar aanneem, netzoals het verhaal van uw vriend dat u voor waar aanneemt, gaat het om een belastingtechnisch verhaal. Ik geloof haar op haar woord aangezien haar situatie zeer schrijnend is en ze elke extra cent zo heeeel hard nodig is en ze ook een bepaald traject doorloopt (sociale Dienst) dus alles erg goed is uitgezocht. Jij vermeld dat je de door jou uitgelegde situatie niet stimulerend vind, ook dit is een bewering van jou,
Ik vul dat aan door het verhaal/situatie van mijn buurvrouw. Ik heb het idee dat jij bij voorbaad al uit gaat van dat een reactie kritiek is op jou antwoord, ik zie dat steeds ontzettend felle kritieken op elke reactie van mij. Is dat nu echt nodig? Een reactie kan een discussie worden, maar moet dat gelijk zo aanvallend zijn?
Jammer dat je dat zo vind blijkbaar.
Cursussen _kunnen_ (deels) vergoed worden als ze je kans op werk sterk vergroten en als je vooraf overlegt.
Dus ik vermoed dat je weinig kans maakt.
Let ook op je beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt: een cursus die je overdag volgt gaat zeker problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Et58,

Je werkcoach bepaalt of je cursus noodzakelijk is voor het vinden van werk. Overleg zo snel mogelijk na je WW-inschrijving met je werkcoach of je toestemming
krijgt voor het volgen van de cursus.

Is je cursus noodzakelijk voor het vinden van werk?
Dan betaalt UWV de cursus en hoef je niet of minder te solliciteren.

Is de cursus niet noodzakelijk voor het vinden van werk?
In dat geval betaal je de cursus zelf. Daarnaast moet je beschikbaar zijn voor werk voor het aantal uren waarvoor je WW ontvangt.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/oabjAh.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Toegevoegd na 5 dagen:
Beste Et58 (en andere lezers),

De door Mariëlle genoemde link geeft inderdaad niet de volledige informatie.
Dit probleem is ontstaan na de laatste vernieuwing/aanpassing uwv.nl
Excuus daarvoor.

De informatie vind je wel op deze pagina: http://bit.ly/oxSWKF

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het Uwv het begrip "noodzakelijk" hanteert mis ik in het nagenoeg anonieme antwoord van het UWV Webcarree.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de gegeven link van het UWV wordt een vraag gesteld en geen antwoord gegeven.