Schoolcijfers en/of studieresultaten vallen onder de privacy, net zoals al je andere persoonlijke gegevens. In principe kan niemand jouw schoolcijfers inzien, dan jijzelf, je ouders, en de school.

De praktijk zal zijn, dat als een werkgever of een school of universiteit waar je een vervolgopleiding wilt gaan doen, je gevraagd wordt of je je schoolcijfers wilt overhandigen, of dat je gevraagd wordt een formuliertje te ondertekenen, waar jij toestemming geeft tot het opvragen van studieresultaten.

In principe zijn studieresultaten vergelijkbaar met b.v. de medicijnen die je slikt. Als een levensverzekeraar je apotheek belt, en vraagt welke medicijnen jij slikt, wordt die informatie niet gegeven. Wèl kun je de levensverzekeraar schriftelijk toestemming geven, om die gegevens op te vragen of te controleren.

In het onderwijs is men bekend met de regels omtrent privacy. Dit staat b.v. op de site van de Universiteit Tilburg:

"Om privacy redenen verstrekken wij NOOIT informatie over (voormalige) studenten aan andere personen of organisaties zonder een getekende autorisatie van de student in kwestie."

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de wet op de privacy. Dan moet je b.v. denken aan het oplossen van misdrijven. Zo gaat dat ook met het afluisteren van je telefoon. Maar ik heb niet genoeg fantasie, om me er iets bij voor te stellen, dat de politie je schoolcijfers nodig heeft, om een misdrijf op te lossen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het secundair en lager onderwijs kunnen enkel jouw leerkrachten, de schooldirectie én het CLB jouw schoolresultaten inzien. Een uitzondering hierop is de onderwijsinspectie, die jouw schoolresultaten kan komen inkijken als deel van de evaluatie van jouw onderwijsinstelling.

In het hoger onderwijs kunnen je docenten, de examencommissie (wanneer je jouw examenresultaten betwist) je punten opvragen.

In België kunnen je schoolresultaten onder geen enkel beding doorgegeven worden aan externe organisaties, instellingen of commerciële bedrijven, noch aan externe overheidsorganisaties dan het Ministerie voor Onderwijs.