Welke studierichting moet je ten minste gedaan hebben om IN BELGIE een opleiding leerkracht secundair onderwijs te kunnen beginnen?

Ik doe nu latijn en ben wel geïnteresseerd, maar ik wil weten of ik het me kan permitteren nog te zakken in de toekomst. Trouwens, de vakken (vooral) frans en (misschien) engels interesseren me het meest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hey Elise

Natuurlijk kan je nog zakken. Iedere richting in het secundair onderwijs waar je een "diploma" secundair onderwijs kan halen, geeft je toegang tot het hoger onderwijs. Dat willen zeggen dat je kan zakken naar TSO of BSO, maar ook dat je KSO kan gaan volgen. In het BSO moet je dan wel een 7e specialisatiejaar volgen, na 6e jaar krijg je daar slechts een "attest."

Toegevoegd na 7 uur:
In TSO, BSO en KSO krijg je ook Frans en Engels (met uitzondering tot enkele zeer praktijkgerichte richtingen in het BSO.)

Een richting als Latijn of andere ASO-richtingen geven je, in tegenstelling tot TSO of BSO, wel meer "studiebagage" mee. Dat wil echter niet zeggen dat je als ASO-alumni perfect voorbereid bent in het hoger onderwijs. Veel generatiestudenten (studenten die zich voor het eerst inschrijven in het hoger onderwijs), lopen verloren in hun eerste jaar en slagen daarom meestal niet in eerste zittijd.

Weet dus dat iedere "nieuwe" student voor dezelfde grote uitdaging staat en het dus eigenlijk niet zoveel met die richting in het secundair onderwijs zal hebben gewonnen of verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlaams minister voor Onderwijs, Pascal Smet heeft aangekondigd dat hij van de lerarenopleiding een Masteropleiding wilt maken. Dat wordt dus voortaan vier ipv drie jaar hoger onderwijs! (indien het plan tot uitvoer wordt gebracht)