Wat zijn de voordelen van het bekeuren van langstuderen?

Ik kan alleen negatieve aspecten bedenken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt waar? welke dan want ik kan alleen maar voordelen bedenken

Antwoorden (2)

Het bekeuren straffen van langstudeerders bespaart de gemeenschap veel geld. Studeren kost de maatschappij belastinggeld dus een voordeel.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Als ze gewoon binnen de termijn afstuderen levert het eerder geld op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de een de studie in 4 jaar kan afmaken maar de ander er 6 jaar over doet, kost de laatste 'de gemeenschap' twee jaar langer veel geld. Het collegegeld dat studenten betalen dekt namelijk maar een klein deel van de werkelijke kosten, en 'de belastingbetaler' betaalt de rest. Als je die tweede persoon kunt versnellen, heeft iedereen daar dus baat bij.
Het stimuleert mensen om keuzes te maken. Een opleiding kiezen die bij ze past, en af gaan maken. Dan heb je eerder mensen hoog opgeleid aan het werk, in plaats van overstappen op diverse studies, plekken innemen in collegebanken terwijl anderen geen plek hebben en dus een opleiding gaan doen die ze liever niet hadden willen doen.

Meer mensen op de juiste plekken; efficiënter systeem, minder uitval. Gigantische kostenbesparingen voor de onderwijsinstellingen en een lager uitvalpercentage. Natuurlijk leveren hoog opgeleiden genoeg geld op, maar als ze langer werken, leveren ze per saldo meer geld op want het zijn juist je laatste jaren van je leven dat je het meest verdient. 3 jaar wisselstudies doen is drie jaar later afstuderen (als dat al lukt). Totale resultaat is dat je je laatste drie jaar salaris mist, en dus minder belasting erover betaald. Op één persoon valt het allemaal nog wel mee, maar ga uit van de gemiddelde groep HBO /WO studenten en je spreekt over miljarden besparing...