Hoe hou ik de oosterschelde en westerschelde uit elkaar?

Voor mij heeft het niets met oost en west te maken, maar met noord en zuid. Iemand een ezelsbruggetje voor mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Oosterschelde - met de O van bOven, nOOrden.

Westerschelde - met de E van benEden, bElgië.

Of iets origineler: jij woont op het land, toch? Kijk vanuit het land naar de beide zeearmen. Dat doe je het beste vanuit Brabant. Dan zie je de ene zeearm een beetje links, de andere een beetje rechts. En links is west, rechts is oost.

Maar die laatste is misschien alleen geschikt voor mensen die makkelijk in gedachten een landkaart kunnen roteren. Dat lukt mannen gemiddeld beter dan vrouwen.

Dus kijk maar welk ezelsbruggetje jou het meest aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik ben trouwens een vrouw die een landkaart in gedachten kan roteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, net als mijn vriendin - geen echte vrouw dus! (En ik ben geen echte man, zegt mijn vriendin dan - geheel terecht.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, hier nog één, dit vind ik dus WEL een handig ezelsbruggetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota: Tja, mijn man is ook geen echte man. Wij vullen elkaar helemaal aan. Jullie ook waarschijnlijk...
@Marleen: Ja vind ik dus ook...

Andere antwoorden (9)

Oosterschelde , windkracht 10 van Jan Terlouw was een boek over de storm en de deltawerken. De Oosterschelde heeft die dam met de sluisdeuren.

Westerschelde ligt bij zeeWs Vlaanderen. Het is de toegangs zeearm naar antwerpen. Westerschelde heeft geen dam.

Dus Oosterschelde - stOrm

Westerschelde- zeeuWs vlaanderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een toevoeging : WESterschelde - SEEWsvlaanderen. Hoef je die oosterschelde niet meer te "ezelsbruggen".
Houd je rechterhand verticaal. West is links van je hand en oost is rechts van je hand. Draai nu je hand tegen de klok naar binnen zodat je hand naar links wijst, horizontaal.
Onder is de Westerschelde, en boven is de Oosterschelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Westerschelde ligt boven belgie en de Oosterschelde in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien dat je hier nog iets mee kan:

OS
> liggend v'tje dus.
WS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Westerschelde ligt toch ook echt in Nederland. Zeeuws-Vlaanderen hoort echt bij Nederland hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed lezen ;-)
Dat hoef jij helemaal niet te doen, daar hebben we dijken voor in Nederland...

Ooster en onder.... twee o´s...

Oosterschelde is onder...

Toegevoegd na 47 seconden:
Precies andersom dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL: dit maakt de verwarring nog groter bij mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oesterschelde ! zou het daar vandaan komen die naam ?
Voor de Antwerpenaren, lees Vlamingen, gaat HUN Schelde naar het westen en niet naar het oosten.
Dus Westerschelde; eenvoudig Dounja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk dat vroeger de kaart van Nederland een kwart slag gedraaid werd getekend met het huidige oost-Nederland aan de onderkant. Als je dat in gedachten doet is het je direct duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Westerschelde is een rivier die vanuit Belgie naar het WESTEN stroomt.
De Oosterschelde komt uit het OOSTEN van zeeland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets met veel O's: de OOsterschelde lOOpt langs NOOrd-Beveland naar ThOlen.
De WEsterschelde van BElgië naar BrEskens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik vind hem goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bruggetje is uitsluitend voor ezels kutzooi.
Oosterschelde is afgeslOten (ezelsbrug O van het oosten; in het oosten ligt land (duitsland/polen/land).

De WEsterschelde munt uit in de zee (ezelsbrug de zEE ligt in het wEsten).