Waarom vinden we het vreemd dat leraren het druk hebben?

Iedereen vindt het gek dat leraren het druk hebben, maar gezien het feit dat ze zoveel vakantie hebben is het toch logisch dat ze twee keer zo hard moeten werken?

Toegevoegd na 3 uur:
Herstel: over het algemeen vreemd

Toegevoegd na 3 uur:
Grappig als je naar de antwoorden kijk van deze vraag:http://www.goeievraag.nl/vraag/leraren-lui.9730?p=2...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het NIET vreemd dat leraren het druk hebben, dus je vraagstelling is niet correct!

Het beste antwoord

Ik vind het niet gek dat leraren vinden dat ze het druk hebben. Er wordt gewoon (terecht) steeds meer van hen verwacht. Net als van werknemers in alle andere organisaties. We hebben allen veel te lang een te vrije arbeidsmarkt gehad waarbij het niet op kon tav salarissen en vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, noem je nou slarissen en leerkrachten in een zin? Je bedoelt toch niet dat ze veel verdienen? Want dat is helaas niet zo. En vrije tijd? We moeten om 7:30 uur op school zijn en gaan pas rond 17:00 uur weer weg. Dat zijn langere dagen dan op kantoor. Dan heb ik het nog geen eens over de tijd die we privé moeten investeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat Werner een 24 jarige bedoelt met een startsalaris van 2200 bruto.
Waarschijnlijk ligt het salaris van een 36 jarige daar nog steeds bij in de buurt, maar dat kun jij wellicht beantwoorden alwetend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Startsalaris ligt rond de 2000 euro bruto per maand. Enig nadeel is dat je amper niet meer door kan groeien tenzij je niet meer voor de klas wil gaan staan en bijvoorbeeld hoofd wil worden of decaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogen duidelijk zien: De winnaar!

Andere antwoorden (9)

De beste stuurlui staan aan wal. Bij leraren denkt men alleen aan de schoolvakanties. Welke werkzaamheden moeten er achter de schermen plaatsvinden? M.a.w. het vak bestaat uit meer dan voor de klas staan. Daar staan veel mensen niet bij stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind helemaal niet dat ze het zo druk hebben. Okee, ze werken wel lekker door, maar ik heb jarenlang min of meer in de basisschool 'gewoond', en de werkdruk haalt het niet bij pak hem beet een commercieel bedrijf dat met deadlines en concurrenten moet werken. Of een drukke winkel.

Eigenlijk zou iedereen die in het onderwijs wil werken (of een andere willekeurige ambtelijke tak) een half jaar ofzo stage moeten lopen in het bedrijfsleven om te zien wat werken is, dan wordt er vermoedelijk wat minder geklaagd. En da's dan even los van al die enorme vakanties.

Toegevoegd na 55 seconden:
Heel veel tijd gaat overigens niet op aan onderwijs zelf maar aan vergaderen en overleg. Da's best vervelend natuurlijk, maar of het zwáár is, of druk, da's voornamelijk een kwestie van perceptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op VolvoV90:

Mensen beseffen niet dat het nakijken van huiswerk, voorbereiden van de lessen (mits je een goede leraar hebt), vrij veel tijd van je vragen en dat kost vaak ook veel privétijd.

Leraren zijn ook vaak 's avonds nog op school en dat is uiteraard niet alleen tijdens ouderavonden.

Ik vind het overigens niet vreemd hoor dat leraren het druk hebben, ik denk echter niet dat het veel te maken heeft met de schoolvakanties, als deze vakanties er niet waren moesten ze nog veel harder werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een dag op school is het niet gedaan, er moet nog nagekeken worden (toetsen, huiswerk, verslagen, werkstukken enz.) Dan regelmatig vergaderingen , rapport besprekingen , ouderavonden, open dagen, excursies organiseren, bijscholingen, cursussen enz.enz.
Dan nog vaak de mentale druk. Nee, je maakt lange werkweken en voor mij verdienen ze het en ik kan me voorstellen dat ze het ook nodig hebben.
amc
14 jaar geleden
Zelf ben ik leraar en ik kan je melden dat het onderwijs veel zwaarder is dan een kantoorbaan. Als je op kantoor werkt dan weet je wat je werk gaat worden wat je moet doen en je werkt niet echt met personen. Ja af en toe samen omdat het moet.

Als leerkracht heb je elke dag 30 kinderen voor je die altijd anders zijn. Daar moet je op anticiperen, je moet ze opvoeden en corrigeren en ook nog eens leren hoe ze zich in de maatschappij moeten gedragen. Je bent dus gewoon de hele dag door een soort vader van 30 kinderen. Daarnaast moet je inderdaad alles voorbereiden en nakijken maar dat is al gezegd.

Een leerkracht drinkt veel koffie? Wanneer dan? In de pauzes? Je bedoelt de pauze dat we op het plein moeten rondlopen om te kijken of de leerlingen zich gedragen? In de grote pauze? Wanneer we moeten eten en drinken en dingen moeten nakijken/voorbereiden? Ja, daar drinken we wel eens koffie en als we een keer rustig zitten omdat iedereen werkt dan drinken we ook wel eens koffie.

Als je kijkt wat wij verdienen voor iemand die een HBO-opleiding heeft is het barweinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat je kantoorbaan verwisselt met ambtenaar. Ik heb mijn leven lang op kantoren gewerkt als trader en mijn werkdagen waren over het algemeen zeer stressvol en erg lang 60 uur per week was meer regel dan uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
60 uur werken per week is niet wat het gros werkt in NL. Ik zou er niet van kijken als maar 5% van de Nederlanders in loondienst zoveel MOETEN werken van hun werkgever.
Wellicht is een gedeelte daarvan ook niet zo mondig om zijn baas erover aan te spreken en alleen maar ja en amen roept, waardoor deze baas geen extra persoon hoeft aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry de pabo is weliwaar hbo maar het niveau is toch niet te vergelijken met bijvoorbeeld luchtvaarttechnologie?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine aanvulling op alwetend:
Geen snipperdagen, geen ADV dagen. Nooit vrij kunnen nemen als je een ziek kind thuis hebt.
Als je pech hebt wordt je opgezadeld met een aantal ADHD of PDD-Nos kinderen in je klas die hun medicijnen vergeten zijn in te nemen.
Of wat te denken van het fenomeen ' stip-uren' , waarbij je invalt-tijdens je vrije tussenuur_om in te vallen voor een zieke collega.
>+ 1 trouwens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leraren op de basisschool hebben ook ADV uren, gezanik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leraren op het VMBO niet, gezanik! (Oftewel, wees dan specifieker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn basisschool zijn de adv uren ooit veranderd in compensatie uren, en na twee jaar volledig afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, hier hebben ze nog netjes om de week een ADV-dag.
Een leraar/onderwijzer geeft tegenwoordig niet alleen les,maar heeft vele andere beslommeringen,die verband houden met z'n baan. Werkoverleg(vaak in z'n vrije tijd) verantwoording afleggen tegen onderwijs inspectie over moeilijk lerende kinderen enz. Ik heb het hier over leerkrachten op de basisschool. Over het voortgezette onderwijs kan ik niet oordelen. In mijn jeugd zat ik op een school met 7 klassen en waren er 7 leerkrachten,nu hoor ik dat een basisschool met enkele duoklassen ongeveer 30 leerkrachten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk Peter. Bovendien waren de klassen vroeger ook veel groter. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom maar eens bij mij kijken...
Laat een gemiddelde kantoorklerk eens een week mijn klas met 32 allochtone (en voornamelijk zorg) leerlingen over komen nemen.

En dan inclusief alle extra tijd buiten de lestijd om (voorbereiden, nakijken, werkgroepen, vergaderingen, oudercontacten, collegiaal overleg, overleg met buitenschoolse instanties, het invullen van zorgrapporten, handelingsplannen en actiebladen, overleg met bovenschoolse instellingen etc etc)
Dus van 7.45 uur tot ongeveer 18.30 uur.

Reken de zondagmiddag er ook maar bij, anders red je het zeker niet met je voorbereidingen voor de nieuwe week.
En exclusief de pauzes die hij/zij wel gewend is (tenzij je pleinwacht pauze kunt noemen).

Praten we daarna verder...
Wie wil?

Een voordeel: Je mag in de zomer een week of 4 uithijgen!
(week 1 en week 6 van de zomervakantie hoef je niet mee te tellen, want in week 1 ben je puin aan het ruimen, en in week 6 ben je het nieuwe schooljaar aan het voorbereiden!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
110% mee eens ! >+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw situatie klinkt niet erg representatief voor de gemiddelde leraar. Bovendien ben ik zeer onder de indruk dat je steeds weer tijd vindt ondanks je verschrikkelijk drukke bestaan om elke dag weer veel tijd en moeite in GV te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil graag met je ruilen. Maar uit je antwoord mag ik aannemen dat je leraar bent. Waar haal je dan je tijd vandaan om 3191 punten op GV te scoren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotus, Wener....Mag ik van jullie 's avonds alsjeblieft even ontspannen met een biertje op GV? Ja?
Gaaf, dank jullie wel!
Ik heb er dan namelijk net zo'n 10 uuur werken opzitten...
Dan zal ik morgen om half negen weer klaarstaan voor jullie koters ok?
Enneh....3191 punten verdienen op GV heeft in mijn geval te maken met veel punten krijgen per vraag en dagelijks gekozen worden als beste antwoord op een vraag.
Het heeft in mijn geval dus blijkbaar te maken met kwaliteit dus, en niet met kwantiteit!
Heeft wie weet iets te maken met mijn beroep???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft je natuurlijk niet te verdedigen, Skusme, ik geloof ook meteen dat je het behoorlijk zwaar hebt in jouw specifieke baan op die specifieke school ; petje af. Maar zoals iemand voor mij al zei, is het niet 100 % representatief voor alle leerkrachten, ook niet voor 'de gemiddelde' leerkracht. Ik heb zelfs de indruk dat je er uit roeping of affiniteit meer (vrije) tijd in stopt dan heel veel andere leerkrachten doen. Hier op school ken ik er maar één die zo fanatiek is - en da's ook meteen de beste juf trouwens.
De vooroordelen over kantoorbanen vliegen hier trouwens ook over en weer ; ik heb de indruk dat er alleen ambtenaren bekeken worden en geen gemiddeld commercieel bedrijf, waar het voor de meesten behoorlijk buffelen is voor een heel wat lager salaris.
Ik denk dat de belasting helemaal niet het feit is dat hij/zij zo HARD moet werken, maar zo constant moet werken.
Als je op een wat hogere school staat, dan moet van 8.00 uur af op je quivive zijn, met ieder uur andere leerlingen. Mijn vakanties werden altijd verpest door het nakijken van examens. Ik nam ze altijd mee naar Tunesia en zat ze daar op het balkon van mijn hotel na te kijken, terwijl partner lekker in de zee lag. Als ik klaar was aan het einde van de vakantie, dan was de vakantiegeslaagd en begon het nieuwe kwartaal. Voor lessen voorbereiden had ik geen tijd. Ik heb daarna op een goede functie in hetbedrijfsleven gewerkt. So wie so het dubbele salaris, maar als ik moe was, na een vergadering bijvoorbeeld, dan ging ik om de hoek een kop koffie halen om een kwartiertje later rustig in mijn kantoor zaken af te handelen. Ik heb in het bedrijfsleven misschien wel harder gewerkt (10 uur per dag), maar veel minder inspannend dan in het HBO (7 uur per dag)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkomen met je eens. +100
Ik zou het eerder omdraaien. Omdat leraren zoveel buiten school moeten doen aan nakijkwerk en voorbereidingen waardoor ze derhalve lange werkweken hebben, hebben ze recht op die lange vakanties.
Echt zwaar is lesgeven hooguit als je een klas met teveel "tuig" hebt. Kinderen die vroeger naar het mok konden.

Antwoord aan skusme

Ik wil best een keer jouw klas overnemen. Mits ik les mag geven op mijn eigen vakgebieden uiteraard en de kinderen oud genoeg zijn om daar iets van op te steken. (Vanaf groep 7-8 niveau).
Wel eis ik dan dat alle allochtonen, net als mijn ook tweetalige allochtone kinderen Nederlands spreken en begrijpen. Is noodzakelijk vanwege veiligheid.
En opvoeden is bij mij: Ga maar naar huis...oftewel schorsing..als je je echt niet gedraagt of andere kinderen pest.
Met deze mentaliteit heb ik nooit problemen gehad, wel heb ik instructie gegeven aan kinderen en met veel plezier. Zwaar heb ik dat lesgeven en jeugdkampen leiden nooit gevonden.

Voornaamste verschil is wel dat die kinderen daar dan "vrijwillig" waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen zijn schatten die ontzettend graag willen, maar domweg de bagage missen, niet meegekregen hebben van huisuit. Met deze kinderen heb ik te dealen, en ik kan niks van ze 'eisen', zoals jij het zegt. Dat zou lekker zijn, maar zo zit het niet in het werkelijke leven!
Mijn kinderen gedragen zich, het zijn schatten!
het zijn echter kinderen die ongeloofelijk veel zorg en ondersteuning nodig hebben.
Jouw antwoord is voor velen van ons leerkrachten een bevestiging van het feit hoe scheef het beeld is dat veel buitenstaanders hebben bij het vak van onderwijzer. Vooral het idee dat je schrijft dat jij zou 'eisen' dat de kinderen behoorlijk Nederlands spreken, getuigt van veel onkunde en onwetenheid van beroep van leraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme, Mijn kinderen zijn na Nederland in 2 andere buitenlanden opgegroeid. Beide talen spreken ze, net als Nederlands vloeiend. De eerste verhuizing was toen ze respectievelijk 4 en 2 waren. De 2de keer toen ze 15 en 13 waren. Bovendien hebben ze op school daarnaast ook engels, duits en spaans geleerd. Het spreken van de taal in het land waar je te gast bent kan je dus inderdaad eisen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je nou werkt in de plantsoendienst, directeur, verpleger of leraar bent: iedereen vindt dat hij hard werkt. En zeker als je jarenlang met een paar oude vastgeroeste zeuren je pauzes moet doorbrengen. (zeuren die netjes ieder jaar opslag krijgen en die NOOIT ontslagen zullen worden)
En als je dan ook nog eens a) maatschappelijk belangrijk werk doet b) je goed van je af kunt bijten c) er niet makkelijker een vervanger voor je te vinden is....tsja, is zou ook klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste skusme,
Mijn reactie is gebaseerd op mijn ervaringen. Ervaringen met allochtonen. Veelal asielzoekers, maar ook mijn eigen kinderen zijn feitelijk allochtoon. De asielzoekers vriendjes van mijn kind konden binnen een paar maanden goed, bijna perfect voor hun leeftijd, nederlands spreken.
Mijn eigen kinderen spreken vloeiend Nederlands en hun moederstaal. Een niet westerse taal. Mijn allochtone collega's op mijn werk, zijn er best veel, spreken allen goed verstaanbaar Nederlands. Daarnaast: Ik kan geen lessen in techniek geven (schreef per slot dat ik in mijn vakgebied wel les kon geven) als kinderen me niet begrijpen. Gereedschappen, zeker zware electrische, zijn daar te gevaarlijk voor. De hoofdreden dus dat ik eiste dat ze Nederlands moesten spreken. (Of engels desnoods). Slechts als je met zwak begaafden te maken hebt kan het er bij mij in dat ze echt geen Nederlands kunnen begrijpen. Natuurlijk kan het ook zijn dat jouw groep nog te jong is, dat heb je nl. niet vermeld. Ik heb wel de minimum leeftijd genoemd waarbij ik bereid ben om ze iets te leren. Van techniek bedoelde ik, hoewel ik dat hiervoor niet geschreven had, werken met handen dus. Een vaardigheid die nu als gevolg van overheids regels zwaar onderbedeeld is op scholen.