wie kan mij helpen met wortelformules en wortelsvereenvoudigen?

Heel internet doorgespit maar ik snap het niet. Mijn leraar wil me niet helpen, mn ouders vatten het ook niet.
Gaat gaat om dingen zoals dit:
(de V is de wortel)

y=2+Vx-4

-Welke coördinaten heeft het randpunt van de grafiek?
-Vul een tabel in van x= 4 tm 10
- Ligt het punt (40,9) op de grafiek?

En vereenvoudigen:

3V5.2V7-7V35=

Of allebei:

g= (2hV7)^2+2h^2

y=8Vz+z-5Vz-4z

pff ik snap er echt helemaal niks van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

1. Randpunt= een punt waar de wortel begint.
Als een wortel negatief is bestaat hij niet. Je moet dus gaan kijken bij welke waarde van x er onder de wortel nul komt te staan (daar begint de wortelformule. Als er bijvoorbeeld een functie is f(x)=3Vx-3 (de '-3' ook nog onder de wortel) dan is het randpunt (3,-3) want bij x=3 staat er onder de wortel 0. Als je dan nul invult dan komt er y=3.

2. Tabel maken.
Als je een tabel moet maken moet je de waarden van x invullen in de formule (dit kan met de rekenmachine) en die dan opschrijven in tabelvorm.

3. Als je wilt kijken of er een punt op de grafiek ligt, moet je dat punt invullen in de grafiek en kijken of het antwoord klopt.
Als je bijvoorbeeld 5V9= 14 krijgt dan weet je dat dit niet klopt dus ligt dat punt niet op de grafiek.

Ik hoop dat je zo geholpen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet gewoon getallen invullen. Dus als je de tabel wil maken vul je voor X het getal 4, 5, .., 10 in en dan kan je dus Y berekenen.
Om te kijken of (40,9) op de grafiek ligt moet je 40 invullen voor X en berekenen of 9 de uitkomst voor Y is. Wat een randpunt van een grafiek is.. Geen idee. Staat vast in je boek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een paar van je sommen staat in de afbeelding de uitwerking.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om het beter te lezen, een keer op de afbeelding klikken.