Mag een school dit doen (zie uitleg)?

Mijn zoon is pas aan een nieuwe opleiding begonnen waarbij ze belachelijke schooltijden hebben doordat er in bepaalde lokalen alleen maar de software staat geinstalleerd die zij nodig hebben voor hun opleiding.

Hij gaat 's morgens al heel vroeg van huis, de meeste dagen al om 7 uur, en is savonds pas om 7 uur weer thuis, terwijl ze overdag vaak 3 tussenuren hebben doordat ze niet in dat lokaal met die pc's terechtkunnen waar die software op staat.

Hierdoor dreigt hij dus nu zijn bijbaan te verliezen omdat hij is aangenomen voor de zaterdag en een paar avonden in de week. Die avonden kan hij nu niet meer werken omdat hij tegen de tijd dat hij nu pas thuis is al op zijn werk had moeten zijn. Er is hem gisteren dan ook verteld dat zijn contract hierdoor waarschijnlijk niet verlengd zal gaan worden.

Hij heeft veel plezier aan dit werk en het is een goedbetaalde bijbaan, en bovendien liggen de baantjes voor jongeren hier niet voor het opscheppen, dus ander werk gaan vinden zal nog moeilijk worden.

Zijn opleiding is uiteraard belangrijker, maar ik vraag mij dus af of een school zulke uren mag laten maken alleen omdat er maar in enkele lokalen en op een paar pc's de benodigde software staat terwijl ze soms 3 tussenuren daardoor hebben, en 's avonds zo laat thuis zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

7 uur vertrekken is wel heel vroeg, hoe lang doet hij erover om daar te komen En 19:00 thuis? op kamers gaan geen optie?

Volgens mij mag de school dat doen. Ik ga ervanuit dat ze proberen om de roosters zo voordelig mogelijk in te plannen. Al is het maar zodat de leraar ook op tijd klaar is. In de tussenuren kan hij toch ook andere huiswerk maken waar de pc niet voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat een school het mag doen. Ik weet niet hoelaat de school begint, maar ze zijn nietverantwoordelijk voor de reistijd. Als de school gewoon op de normale tijden begint en stopt, dan moet uw zoon voor een redelijke reistijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het mag eigenlijk wel. Een school mag een leerling binnen een bepaalde tijd op school houden. Ik weet dat op de middlbare school ze je van 7 tot 5 daar migen houden. Ik denk dat dat tijden een vervolg opleiding langer op school moet blijven, helemaal als er veel tussenuren zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel de onderwijsinspectie of bezoek hun site. Www.onderwijsinspectie.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag. Als je als student full-time ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling, mogen er door de gehele week op vreemde tijden colleges/ lessen ingepland worden. Als student moet je ervoor zorgen dat je bijbaan niet kruist met je studie, door bijv. het hele weekend te werken of laat s'avonds. Het enige wat je zoon kan doen is of kijken of hij met een andere student kan ruilen qua uren (als er een andere groep is die dezelfde cursussen volgt), of lessen overslaan en het werk zelf thuis doen. Sowieso als je zoon in een andere stad studeert is het misschien handig als hij op kamers gaat. In studenten steden zijn er bijbaantjes in overvloed en een verkorte reistijd is altijd fijn.