Hoe kan iemand haar puberdochter motiveren om betere resultaten op school te behalen?

Toegevoegd na 23 uur:
Iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor de reacties/antwoorden!
Het blijft natuurlijk een moeilijk op te lossen probleem, maar het helpt heel veel als anderen meedenken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder kind is anders... dus hoeft niet averechts te werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb jij weinig tijd aan je studie besteed want tijd schrijf je met een lange ij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is ze? Dat lijkt mij nl. wel wat uit te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen alvast hartelijk bedankt voor de reacties! De persoon die met de vraag zit/zat heeft er veel aan gehad. Het is altijd goed om dingen vanuit verschillende standpunten te zien.

Het beste antwoord

Ik heb toevallig een paar dagen geleden een stuk in de National Geographic gelezen over het puberbrein. Er stonden twee heel belangrijke redenen in waarom een puber stunts uithaalt. 1: een puber wil altijd uitblinken bij vrienden. Ze hebben een test gedaan. Ze lieten een puber een videospel spelen waarbij hij/zij zo snel mogelijk aan de andere kant van de stad moest komen, ondanks stoplichten. Eerst moesten ze alleen spelen, daarna met vrienden erbij. Toen de vrienden er waren namen de meesten twee keer zoveel risico. En nummer 2: een puber kijkt, meer dan wie ook, naar de beloning. Als ze ergens een grote beloning voor krijgen, zullen ze het veel sneller doen dan alle andere leeftijdscategorieën. Uiteindelijk draaide alles om uitblinken, speciaal zijn en beloningen krijgen.

Je zou dus een uitje of iets wat je dochter graag wilt hebben als beloning kunnen voorstellen. Beloningen werken motiverend, straffen werkt niet. Als je een puber belooft dat hij/zij straf krijgt als hij/zij iets bepaalds doet, wordt de uitdaging dat te doen zonder dat de volwassene erachter komt. Of ze worden gewoon tegendraads. Straffen werkt dus, zeker bij pubers, averechts.

Je kan je dochter ook laten merken dat het fijn is om goede resultaten te behalen. Docenten doen aardiger en mensen (waaronder vrienden) kijken tegen je op. Het geeft gewoon een prettig gevoel.

Deels uit de National Geographic en deels uit ervaring; ik ben zelf een puberdochter, zit op de middelbare en behaal ook niet echt goede resultaten ;P.
Ik heb dus deels uit mijn eigen beleving gepraat, dat verschilt natuurlijk per persoon. Uw dochter zal anders reageren op dingen dan ik, maar het zou een tip kunnen zijn.

Succes ermee.

P.S. de link is maar een halve bladzijde. Zelf heb ik het magazine, daar was het stuk 8 bladzijden lang. Er zal dus heel wat informatie ontbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je kan haar bijvoorbeeld iets beloven.
Bijvoorbeeld als je een goed rapport heb krijg je dit of dat.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo slecht...maar in de mindertijd zal wat je hebt beloofd haar niet meer interesseren, wat dan.. toch denk ik dat zij meer moet weten wat zij allemaal kan bereiken met haar rapport dan zal zij van zelf meer haar verstand gaan gebruiken met "wat wil ik"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan pas een beloning te beloven.en altijd klaar staan om vragen te beantwoorden en meehelpen.
Motiveren door een beloning te beloven.
Meer vragen of ze hulp bij dingen nodig heeft, want misschien heeft ze het gewoon lastig (ken je situatie niet).
En misschien toch wel een beetje pushen sommige kinderen hebben dat gewoon nodig... Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dreigen,behoorlijke gesprekken,vrijheidsbeperking los je in iedergeval niks op.
Wij hebben 2 pubers,we belonen ze in een geval van een goed punt,1 euro ,wel boven de 7 halen.
Goede resultaten op rapport,of ophalen van punten,mogen zij een leuke activiteit,of uitje met vrienden bedenken.
Daarnaast op een gewone open ,maar geen dringende manier vertellen waarom studie belangrijk is,en ze informatie geven,en interesse wekken wat de toekomst biedt als ze goede resultaten halen.
Maar ze moeten uiteindelijk zelf de keuze maken om dan ook alles voor de studie te doen,ze moeten het zelf inzien,dan pas zijn ze ook zelf gemotiveerd om zich helemaal te voor geven.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pubers zijn niet aanspreekbaar, daar zijn het pubers voor;)
Misschien kun je haar de kans geven door te zeggen dat ze tot kerst de kans krijgt te laten zien dat ze zelfstandig kan leren en weet wat verantwoording is. Maar als blijkt dat ze dat niet aankan dat je haar gaat behandelen als de kleuter die ze nog schijnt te zijn.
Wel reeel blijven , geen rapport met 8en en 9s verwachten als n 7 het hoogst haalbare is voor haar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene puber gaat harder lopen als je hem/haar een duwtje geeft, de andere valt op z'n neus en de derde gaat keihard op de rem staan. Ik heb van alle drie de categorieën eentje in huis. En ze zijn best aanspreekbaar hoor. Het is alleen de vraag of ze luisteren.
Werken met belonen. Als je gaat straffen hebben ze op een geven moment niks meer te verliezen en zal het ze een worst wezen. En met belonen let je op het positieve. Concrete afspraken erover maken en als ze dit eerst bijvoorbeeld een dag volhoudt kan ze bijvoorbeeld wat langer opblijven of computer tijd. En als ze bijvoorbeeld een week kan ze uit of wat leuks met vrienden doen etc. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst proberen om een serieus gesprek met haar aan te gaan. En vragen waarom ze maar zulke matige of slechte resultaten behaald. Misschien zit er wel iets anders achter. Wordt ze in de klas zelf ook niet gemotiveerd door de leerkracht of de manier van lesgeven. Of afgeleid door medeleerlingen, graag mee willen meedoen met hun, etc. Misschien kan ze de leerstof niet aan en durft of wil ze dat niet toe geven.

Ik denk dat wanneer je de reden weet waarom ze "niet beter haar best doet" je daarop beter kunt inspelen als alleen maar zeggen dat ze beter haar best moet doen, of anders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag haar omwat haar toekomstplannen zijn na haar middelbare school, bv; studeren in amerika, een opleiding als fysiotherapeut, etc.
Iedere keer als ze weer niet aan het werk is, kan je dan zeggen, 'hee, ga eens aan het werk, anders wordt het niks he, dat studeren in Amerika!'
Of plak een plaatje boven haar bureau, een afbeelding van een fysiotherapeuts praktijk of de mooie amerikaanse kust, als ze die ziet zal ze weer denken aan haar droom en denken, laat ik maar aan het werk gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kind proberen te motiveren door haar extraatjes in het vooruitzicht te stellen als ze haar best blijft doen op school.

De extraatjes mogen niet afhankelijk zijn aan een te behalen cijfer maar aan de inzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet haar aanspreken op iets waar ze gevoelig voor is, maar niet opjagen. Dat is voor ieder kind, denk ik, anders.

Mijn puberdochter zat op het VWO maar het ging helemaal niet goed. Lage cijfers, niet gemotiveerd, depri. Vroeg zich af waar doe ik het voor. Ze zei dat ze wel blijvend werkloos wilde zijn of in een andere uitkering.
Wat ze wel belangrijk vond is om over wat geld te beschikken om uit te gaan.
Ze ging in de vakantie via een uitzendbureau in een sponzenfabriek werken als inpakster. Dat was heel confronterend. Daar kreeg ze door hoe je zonder opleiding ongeschoold werk moest doen zonder uitzicht op beter. Dat heeft haar ogen geopend.
Nadien heb ik (heel materialistisch) nog geld gezet op het behalen door haar van voldoende cijfers, des te hoger het cijfer hoe meer geld. Dat was een stimulans voor haar om zich op de studie te concentreren.
Na VWO heeft ze een HBO opleiding en een universitaire studie voltooid. Heeft nu een goede baan in de media.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit mijn werk weet ik dat een duw in de rug door een coach vaak werkt. Als een gemotiveerde, belangstellende buitenstaander thuis komt, kan de ouder het ook volgen en sturen. Je dochter weet dat de coach het in haar belang doet. Wat haar op evt. school belemmert speelt thuis even niet en ze kan dat samen met de coach ver- en wegwerken. Met een uurtje per week kom je een heel eind - meer wordt doorzagen. Let wel, dit hoeft geen huiswerkbegeleiding te zijn, al kan de coach ook gaan bekijken hoe je dochter haar werk aanpakt.

Waar komt de coach vandaan? De lokale vrijwilligerscentrale, de buurt (referenties natrekken of verklaring omtrent gedrag tenzij via-via-goed-bekende), een betaalde coach of mits goed begeleid een iets oudere voorbeeldleerling van andere scholen (goeie maatschappelijke stage!). Kies naar gelang je haast, financiële mogelijkheden en aanknopingspunten met de rest.

Ik ben benieuwd, in ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie, kiezen veel mensen voor een aanpak met belonen en het negatieve reageren. Als docent zijnde zeg ik: klopt, heeft u gelijk in! Wat mij echter opvalt, is dat veel mensen denken dat motivatie er ''zomaar is''. De reden van uw vraag, zet mij aan het denken! Wat maakt het dat zij op het moment juist niet gemotiveerd is? De reden achterhalen is één van de belangrijkste dingen. Als dat achterhaald is, kun je bepalen of zij intrinsiek of extrinsiek te motiveren is. Het verschil is kort gezegd dat bij intrinsieke motivatie zij zichzelf door een gevoel van binnen zal motiveren iets te doen en bij extrinsieke motivatie zal zij sneller opzoek zijn naar prikkelen van anderen die haar motiveren aan het werk te gaan.
Daarna kun je naar mijn inziens pas naar een dergelijke beloning kijken. Een extrinsieke beloning kan namelijk ook de intrinsieke motivatie doven. Het is dus een beetje ''spelen''.

Daarnaast denk ik dat de hele motivatie op zich ook even opzij gezet moet worden. Er zit namelijk ook een andere hulpvraag in naar mijn idee: ''hoe ga ik om met mijn puberdochter?'' Wellicht lukt het op heel veel vlakken wel maar voelt u zich op één punt machteloos..
We weten allemaal het cliché beeld, dat de puber zich afkeert tegen de ouders. Ik kan vanuit mijn eigen ervaring als docent (en zelf nog eigenlijk een ''jonkie'') bedenken dat een relaxte setting in huis ervoor kan zorgen dat er een fijn gesprek ontstaat. Er zijn veel pedagogische boeken te vinden hoe je een gesprek kunt voeren met pubers. Het belangrijkste is, dat je de onzekerheden van het kind kunt wegnemen. Zo kun je bijvoorbeeld samen kijken of de gedachten van uw dochter wel reëel zijn. Heel veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: ''belonen en negatieve negeren ipv reageren!''