Hoe moeten leerlingen in klas 2 en in klas 3 gedetermineerd worden?

Vaak gaat dit op basis van een cijfer & combinatie van de zogenaamde kruisjeslijsten. Hoe zorg je ervoor als dat je een juist advies kunt afgeven aan lln en ouders dat ook voorspellend is t/m het laatste leerjaar. Moeten er ook niet naar andere kenmerken gekeken worden zoals 'brede interesse' etc? Kortom, wie heeft er ideeen of is bekend met onderzoek naar determinatie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Motivatie / duidelijk een doel voor ogen hebben / leergierigheid is wat mij betreft een zeer belangrijke maatstaf. Iemand kan wel heel slim zijn, maar dat uit zich lang niet altijd in zijn/haar cijfers: onderprestatie. Ik heb een vriend die zeer intelligent is, maar door gebrek aan motivatie na drie keer zittenblijven op het Gymnasium is afgezakt naar Havo.

Wat jij noemt determinatie begint al op de basisschool met het advies wat een leerling meekrijgt voor het vervolgonderwijs. Hier wordt al gekeken naar de interesses en vaardigheden van de leerling over de gehele basisschoolperiode gezien. Ook bij het kiezen van je pakket, wordt gekeken naar je interesse en je ontwikkeling in het verleden. Kortom je competenties.

Als voormalig docent kan ik je melden dat dat met de natte vinger gaat. Toegevoegd na 19 minuten: Determinatie technieken worden buiten het onderwijs volop ingezet bij HRM waar het gaat om het voorspellen van de ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers. Methoden die goede resultaten leveren maken gebruik van een uitgebreide analyse en zijn gebaseerd op een hele grote referentiegroep en daardoor duur.

Onderzoek naar determinatie: Determinatie is in de biologie het 'op naam brengen' van een planten- of diersoort, dat wil zeggen identificeren, of bepalen tot welke soort een bepaald exemplaar behoort. Je bepaalt dus eerst of iets een jongetje of meisje is. Dan heb je de hoofdsoort. Dan kijk je of het om bloeiende exemplaren gaat, of om niet bloeiende. Die verdeel je dan weer onder aan de hand van determinatietabellen of determinatiesleutels. Doordat het beantwoorden van vragen over waarneembare kenmerken van het exemplaar naar een nieuwe vraag wordt geleid tot er uiteindelijk nog maar een mogelijke soort over is. Die stop je dan in het bijbehorende vakje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100